Als de morgen begint - Laura Diane RECENSIE

Recensie: Als de morgen begint - Laura Diane

In Als de morgen begint, het vervolgdeel op de roman Als de nacht eindigt, is Lya samen met haar vrienden teruggekeerd naar haar dorpje, nadat ze allemaal aan een gruwelijke dood zijn ontsnapt. Zodra ze geleerd hadden wat de werkelijke waarheid is en wat de Koning allemaal voor de bevolking verborgen houdt, werden ze door dezelfde koning ter dood veroordeeld. Met de juiste hulp hebben ze echter weten te ontsnappen. De Koning nam wraak op hun dorp en veel van hun vrienden en familie hebben het niet of maar ter nauwer nood overleefd. De vijf hebben vervolgens besloten om zich bij de rebellengroep de Trium aan te sluiten, dat Devan's broer Chris hen had getipt. Samen met deze rebellengroep hopen ze de strijd tegen de koning aan te gaan en de vrijheid terug te kunnen winnen. Maar kan Lya haar nare ervaringen en het verdriet om haar vader wel achter zich laten, en de strijd aangaan? Of zal ze eerst de strijd met zichzelf moeten overwinnen?

Als de morgen begint is al net zo spannend, zo niet nog spannender, dan haar voorganger. Deze dystopische fictie grijpt je vanaf de allereerste pagina's vast en laat je aan het einde pas moeizaam weer los. Het is een echt young adults verhaal, met een eigenwijs, stoer en enigszins puberaal hoofdpersonage die zich niet zomaar gewonnen geeft. Laura Diane heeft ook in dit deel veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van Lya, waarbij haar gevoelens en gedachten tot uiting komen. Net als in het eerste deel worstelt Lya met haar vader-dochterrelatie en moet ze daarnaast alles wat haar recentelijk is overkomen een plekje geven. Gelukkig speelt haar vriendje daar een belangrijke rol in voor haar. Maar behalve dat zij en haar vrienden zich neerleggen bij dit noodlot, gaan zij de strijd aan.

Moed en wilskracht zijn sterke en allesbepalende eigenschappen in Als de morgen begint. Diane heeft een prettige schrijfstijl en doordat het verhaal vanuit het personage van Lya is geschreven, is de ontdekkingstocht voor de lezer net zo spannend als voor het personage zelf. Van de andere personages leer je alleen de twee jongens een beetje beter kennen. De twee vriendinnen hebben een stuk minder diepgang. Alleen Carli zal ook voor zichzelf een strijd voeren met haar vader. Over Gwen laat Diane vrijwel niets los.

Het verhaal bouwt zich goed en in het juiste tempo op. Ongeveer halverwege Als de morgen begint komt de Trium in beeld. De rebellengroep ontvangt de vrienden met open armen, want diegenen die zijn ontsnapt aan de koning zijn natuurlijk de beste rebellen die zij zich kunnen bedenken. Diane houdt echter het stuk over wat deze groep doet, hoe zij leven en zich voorbereiden beperkt. Daarentegen jaagt ze naar het stuk toe waarbij Lya en de rest worden ingezet als rebellen en ze ten strijde trekken richting de koning. Als je als lezer even vergeet dat het groepje slechts tieners zijn die geen enkele vechtervaring of training hebben, maar gelijk vooraan de linie worden gezet, is het verhaal behoorlijk spannend. Het verhaal verliest op dit punt echter enige geloofwaardigheid. Desondanks weet Diane de spanning er tot het einde zeer goed in te houden en is er geen moment waarop de aandacht verslapt. Het einde zal de meeste lezers tevredenstellen en sluit dit duo-verhaal mooi af.

Als de morgen begint is een spannend dystopisch verhaal voor young adults die houden van spanning, actie en dappere karakters. Naast alle actie besteedt Diane daarbij ook aandacht aan de ontwikkeling van de karakters, waardoor het verhaal veel diepgang krijgt en de lezers het boek moeilijk zullen kunnen wegleggen. Overigens is het wel nodig om het eerste deel gelezen te hebben voordat je Als de morgen begint gaat lezen.

Als de morgen begint

1  2  3  4  5

Dystopische fictie met een gouden randje: het spannende vervolg op Als de nacht eindigt. Voor young adults. Nog maar net ontsnapt aan een gruwelijke dood besluiten Lya en haar vrienden om zich aan te sluiten bij de Trium. Deze rebellengroep smeedt plannen om de wrede koning van zijn troon te stoten. Bij de strijd om vrijheid ontdekt Lya gaandeweg dat ze niet alleen tegen het vijandelijke leger vecht, maar vooral ook tegen zichzelf. Kan ze haar pijn omzetten in kracht?