Zwarte koffie, macchiato & takkenthee - Jacodine van de Velde RECENSIE

Recensie: Zwarte koffie, macchiato & takkenthee - Jacodine van de Velde

Sarah heeft een prima leven met haar man Stef en hun dochtertjes Jenna en Liv. Maar sinds ze een baan heeft gevonden bij Bagels en Beans, lijkt het wel alsof Stef niet meer goed vindt aan Sarah. Hij maakt opmerkingen waardoor Sarah zich onzeker gaat voelen. Sarah besluit te vechten voor haar huwelijk, maar na een schokkende ontdekking blijkt dat zij de enige is die vecht voor hun huwelijk. Sarah's wereld staat volledig op zijn kop. Maar na een poosje wordt Sarah thuis verrast door iemand die een oogje op haar heeft. Wie is deze aanbidder?

Zwarte koffie, macchiato en takkenthee is de eerste feelgood van Jacodine van de Velde. Het boek begon als een kort verhaal voor een schrijfwedstrijd en werd uiteindelijk een volledige roman. Zwarte koffie, macchiato en takkenthee is geschreven vanuit het perspectief van Sarah. Het boek is opgedeeld in maanden, die vervolgens weer zijn opgedeeld in korte hoofdstukken. Deze manier van schrijven maakt dan ook dat je steeds door wil lezen. Je blijft nieuwsgierig naar de afloop van het verhaal, hoewel je ergens misschien de afloop al stiekem weet.

In Zwarte koffie, macchiato en takkenthee staat Sarah centraal. Je merkt al snel dat ze een ontzettend fijn personage is. Door de manier van schrijven van Jacodine, begrijp je hoe Sarah zich steeds wat kleiner heeft laten maken door haar echtgenoot Stef. Je wordt helemaal meegenomen in het proces. Daarnaast zie je ook de ontwikkeling die Sarah doormaakt gedurende het verhaal. De relatie tussen Sarah en Stef is goed neergezet: de opmerkingen en steken onder water van Stef, Sarah haar reactie hierop en het proces met hun kinderen Liv en Jenna. Liv en Jenna voegen ook echt iets toe aan het verhaal. Ze zorgen niet alleen voor grappige situaties, maar ook voor verdrietige en herkenbare momenten. Daarnaast laat Jacodine via Jenna en Liv ook zien dat elk kind anders reageert op de situatie waarin Sarah en Stef verzeild raken. Het ene kind kruipt in zijn of haar schulp, terwijl het andere kinder nergens last van lijkt te hebben.

Zwarte koffie, macchiato en takkenthee is een (h)eerlijk verhaal, met de nodige drama en knappe mannen. De titel verwijst dan ook naar de drie favoriete drankjes van de drie mannen die een rol spelen in het leven van Sarah. Het boek bevat veel grappige situaties, maar ook romantische en verdrietige momenten. Gelukkig hoeven we nog geen afscheid te nemen van Sarah, want er volgt nog een verhaal over haar vriendin Marit!

Zwarte koffie, macchiato en takkenthee

1  2  3  4  5

Sara heeft een prima leven met haar man Stef en twee dochtertjes Jenna en Liv. Sinds kort heeft ze ook nog eens een leuk baantje in de Bagels & Beans van haar beste vriendin Marit. Kortom, het leven lacht haar toe. Maar toch bekruipt haar soms een onbestemd gevoel. Steeds vaker maakt Stef opmerkingen waardoor ze zich onzeker gaat voelen. Ze probeert hem zoveel mogelijk tegemoet te komen, tot haar duidelijk wordt dat zij de enige is die bereid is te vechten voor hun huwelijk. Sara belandt in een rollercoaster aan emoties. Haar wereld staat volledig op z’n kop… net als haar woonkamer, wanneer op een ochtend blijkt dat Sinterklaas niet alleen voor haar dochters is langs geweest en ze op een wel heel ludieke manier op een blinddate wordt gevraagd. Is dit het werk van Stef? Of van die sexy Macchiato-man die duidelijk een oogje op haar heeft?

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk