De nachtegaal - Johanna Mo RECENSIE

Recensie: De nachtegaal - Johanna Mo

Toen Hanna Duncker negentien jaar oud was, werd haar vader veroordeeld voor moord. Hanne besloot weg te gaan van het eiland Öland en een ergens anders een nieuw leven op te bouwen. Zestien jaar later en na het overlijden van haar vader, keert Hanna terug om aan het werk te gaan als rechercheur. Op haar eerste dag wordt Hanna met haar partner Erik naar een plaats delict gestuurd. Hier is het lichaam van een vijftienjarige jongen gevonden, die toevallig de zoon van Hanna's jeugdvriendin Rebecka blijkt te zijn. De zaak trekt de aandacht van veel bewoners. Maar niet iedereen lijkt Hanna's terugkeer te kunnen waarderen...

De nachtegaal is het eerste deel van de eilandserie en tevens het debuut van Johanna Mo. Wanneer je begint met lezen, begin je met een korte proloog: 'de laatste dag'. Van wie is het de laatste dag en wat is er met hem of haar gebeurd?

Na deze korte proloog start het verhaal op woensdag 15 mei. De nachtegaal is verdeeld in dagen, die vervolgens zijn opgedeeld in korte, vlotte hoofdstukken. Het verhaal speelt zich af in een kleine week. Tussen de hoofdstukken door, krijg je ook flashbacks naar 'de laatste dag'. Door deze manier van schrijven zit je al snel helemaal in het verhaal. Je krijgt het verhaal vanuit verschillende perspectieven: Hanna, Erik, Rebecka en Joel. Dit is op een ontzettend mooie manier gedaan en totaal niet verwarrend. Het geeft het verhaal juist een extra dynamiek, de verschillende perspectieven zorgen daarnaast voor een compleet beeld van het verhaal.

De personages in De nachtegaal zijn door Johanna Mo ontzettend goed neergezet. Je leert Hanna, Erik en Rebecka (en hun achtergronden) goed kennen. Daarnaast word je meegenomen in Hanna's worsteling: heeft haar vader werkelijk iemand vermoord en wie zit er achter de nare telefoontjes en berichtjes die Hanna krijgt? Ook word je helemaal meegenomen in het onderzoek. Op sommige momenten denk je hierdoor zeker te weten wie de dader is, maar na een nieuwe aanwijzing blijkt dit toch weer anders te zijn.

Een aantal gebeurtenissen in het boek zouden nog wat opheldering kunnen gebruiken, maar dit komt vast in de volgende delen naar voren. De nachtegaal is een geweldig debuut in de veelbelovende eilandserie. Het verhaal is spannend van begin tot eind en bevat de nodige verrassende wendingen. Ook heeft Johanna Mo het verhaal, aan het eind, nog een ontzettend mooie boodschap gegeven!

Recensie: De nachtegaal - Johanna Mo

De nachtegaal

1  2  3  4  5

Toen Hanna Duncker negentien jaar oud was, werd haar vader veroordeeld voor moord. De schaamte en verwarring zorgden ervoor dat ze van het eiland Öland wegvluchtte en ergens anders een nieuw leven opbouwde. Pas zestien jaar later, na het overlijden van haar vader, keert ze terug naar haar geboortedorp, om aan het werk te gaan als rechercheur bij de politie van Kalmar, aan de andere kant van de zeestraat.

Op haar eerste dag wordt ze samen met haar partner Erik Lindgren naar een plaats delict op Öland gestuurd waar het lichaam van een vijftienjarige jongen is aangetroffen. De jongen blijkt de zoon van haar jeugdvriendin te zijn. De zaak trekt de aandacht van veel bewoners, die Hanna's terugkeer niet allemaal waarderen, getuige de dreigende, anonieme telefoontjes die ze krijgt. Wat is er precies aan de hand op het eiland?