Noem me Nathan - Catherine Castro  RECENSIE

Recensie: Noem me Nathan - Catherine Castro

De twaalfjarige Lila heeft meer dan alleen maar last van opkomende hormonen in de puberteit. Ze voelt zich meer jongen dan meisje en ze wil dat iedereen haar vanaf nu Nathan noemt. De vrienden van Nathan moeten eraan wennen, maar hebben er relatief weinig moeite mee. Thuis ligt dat anders. Nathan's ouders vinden het heel moeilijk en verzetten zich hevig tegen deze transitie.

Een graphic novel kan soms meer zeggen dan een roman, door de koppeling van beeld en taal. Dat is bij Noem me Nathan niet anders. De keuze van de kleuren in bepalend voor het gevoel dat je krijgt tijdens het lezen. Zoiets begint al bij de cover met zijn sobere witte achtergrond en een onthullende foto van het hoofdpersonage. Erg kwetsbaar en eigenlijk direct to the point. Illustrator Quentin Zuttion weet steeds treffende beelden bij de tekst van auteur Catherine Castro te vinden en slaagt erin de verwarring en de eenzaamheid, maar ook de liefde van de personages weer te geven. Er zitten zeker een paar heftige beelden verwerkt in het verhaal, zoals de spread waarbij Nathan van zijn borsten af wil.

Mede hierdoor is de geschiktheid van Noem me Nathan voor een jongere doelgroep niet voor de hand liggend. Toch zullen er jongeren zijn, die net als Nathan, al vroeg een behoefte hebben om een verhaal als dit te lezen. Door het onderwerp en door de expliciete beelden en de openheid waarmee alles besproken wordt, is het een boek dat gericht zal opgezocht worden door individuen, wanneer de interesse voor het verhaal aanwezig is. En op welk moment dat dan is en wat de achterliggende reden ook mag zijn, dat maakt dan minder uit.

Het is soms moeilijk om door te lezen. Door de frustraties van Nathan en zijn omgeving, ontstaat er een ongemakkelijke sfeer en je ziet de pijn die iedereen ervaart. Catherine Castro heeft geprobeerd om het niet te emotioneel te maken en dat is prettig. Toch staat er langs de andere kant duidelijk op de achterflap dat dit een waargebeurd verhaal is en dat maakt de impact groter.  Je kan dit boek niet zomaar lezen, zonder betrokken te raken in het onderwerp. Het raakt de menselijke kant van iedereen die Noem me Nathan oppakt.

De conversaties voelen natuurlijk aan en de gedachten van Nathan zijn duidelijk verwoord en in beeld gebracht. Noem me Nathan vormt daardoor een geloofwaardig en kloppend geheel. Het is een boek om door te geven en om eventueel nog een keer te herlezen. Het opent de blik van de lezer, ook al heeft die in zijn of haar omgeving geen gelijkaardige situatie. Het toont het belang van gender en het belang van een open samenleving waarin dit soort zaken bespreekbaar worden. Het ouderwetse 'hokjes-denken' wordt niet bekritiseerd, maar er wordt gekeken naar het effect ervan op de gevoelens van een jongere die zich in niet in een hokje voelt passen. Catherine Castro en Quentin Zuttion creëren een graphic novel die hopelijk steun kan bieden. Het is een expliciete, onomwonden kunstvorm geworden, die toch erg gevoelig en teder is. Eentje waar je als lezer ettelijke lessen uit kan trekken en nog uren over kan nadenken na het omslaan van de laatste bladzijde.

Noem me Nathan

1  2  3  4  5

De puberteit is voor veel jongeren verwarrend, maar voor Nathan is het extra heftig. Hij voelt zich verraden door zijn eigen veranderende lichaam. Die borsten horen niet bij hem! Wanneer Nathan in de spiegel kijkt, ziet hij hoe zijn omgeving hem ziet: als een meisje. Door zijn wanhoop sluit Nathan zich af voor vrienden en familie. Maar wanneer hij zich langzaam maar zeker openstelt, reageert zijn omgeving liefdevol en kan hij beginnen aan de reis naar wie hij werkelijk is.