Phobos 4 - Victor Dixen RECENSIE

Recensie: Phobos 4 - Victor Dixen

Léonor en de anderen keren eindelijk terug naar aarde, maar ook daar is niets meer zoals het voorheen was. Niet alleen de mensen, maar ook het milieu zijn veranderd. En dan moeten zij zich weer aan gaan passen aan het leven op aarde: andere zwaartekracht, mensen die gek op hen zijn en mensen die een hekel aan ze hebben... En dan zijn er ook nog dreigingen van mensen die claimen te weten wat er met Alexej is gebeurd en dat wereldwijd willen maken!

Phobos 4 is het laatste verhaal over de ruimtereis naar Mars die de Franse Léonor samen met andere jongeren heeft gemaakt. Victor Dixen (tevens een Fransman) had origineel een trilogie in gedachten, maar heeft later toch dit vierde deel geschreven, waarin het welkom op aarde beschreven wordt. Zoals je kunt verwachten, is dit een turbulente tijd voor de ruimtevaarders. Ze zijn opgelucht dat ze hebben weten te ontsnappen, maar tegelijkertijd moeten ze terug naar de aarde, die de meeste van hen voorgoed achter zich wilden laten. Het is dan ook niet gek dat ze zich aan moeten passen. Dit wordt goed beschreven en duidelijk gemaakt door Victor Dixen.

Het Genesis-kanaal is van de baan, maar toch weet Dixen in Phobos 4 een nieuwe draai aan de videobeelden te geven: de kandidaten krijgen namelijk de kans om een videoblog te beginnen. Veel van hen willen dit heel graag, ze willen de wereld namelijk hun verhaal op hun eigen manier vertellen. Toch zijn er ook een aantal kandidaten die liever nooit meer voor een camera gezien worden, waaronder Léonor. Voor beide kanten valt iets te zeggen, en door de manier waarop hun twijfels en overtuigingen beschreven worden, weet je waarop ze hun keuze baseren.

Opnieuw is het verhaal vanuit verschillende perspectieven te lezen. De kanalen van de vloggers laten zien hoe de beelden eruitzien van de kandidaten die filmpjes plaatsen, daaronder komen reacties van mensen op aarde (zowel positief als negatief). Dan heb je net als in voorgaande boeken ook ´Buiten bereik van de camera's´, ´Tegenbeeld´ en een aantal scènes op Mars. Dit zorgt voor goede afwisseling en duidelijkheid over waar je op dat moment over leest.

Niet iedereen keert meteen in het begin terug naar de aarde: Kris en haar pasgeboren baby moeten in de Cupido blijven, omdat haar baby niet gewend is aan de (hogere) zwaartekracht die op aarde aanwezig is. Hierdoor blijven zij op het ruimteschip, die in een baan rond de aarde blijft draaien tot er een oplossing gevonden is voor het probleem. Details zoals dit zorgen voor geloofwaardigheid in Phobos 4: want ondanks dat je niet geloofd dat dit echt gebeurd is, zorgt Victor Dixen ervoor dat zulke dingen niet over het hoofd gezien worden.

Eenmaal op aarde verandert er natuurlijk veel voor de kandidaten. Er worden nieuwe dreigingen, maar ook geheimen onthult. Hoe gaan de koppels daarmee om? Kunnen ze hun draai weer vinden op aarde? En hoe loopt het af met Mozart, die vreest voor zijn leven door de bende waaruit hij is weten te ontsnappen? Phobos 4 beantwoordt veel van je vragen en rondt het verhaal goed af. Een welkome aanvulling op de voorgaande trilogie en zeker een aanrader wanneer je van die boeken hebt genoten!

Recensie: Phobos 4 - Victor Dixen

Phobos 4

1  2  3  4  5

Lancering van de kanalen van de pioniers in 3 ... 2 … 1 … Ze vinden het moeilijk om hun leven terug op de rails te krijgen. Ze overleefden het Genesisprogramma en nadat ze een woestijn vol eenzaamheid doorkruisten op mars, worden ze nu op aarde overspoeld door een wervelvind aan media-aandacht. Zij kan nog niet opgelucht ademhalen. In de ban van vragen zonder antwoord weigert Léonor elke vorm van lof en negeert ze alle camera’s. Is het gevaar op de blauwe planeet echt voorgoed geweken? Blijven de geheimen die hen op de rode planeet achtervolgden echt voorgoed begraven? En wat als alles nu eens opnieuw veranderde in het zonnestelsel? Zelfs al doet hun angst hen balanceren op het randje van verstikking, het is nog te vroeg om opgelucht adem te halen. Victor Dixen, die al twee keer de ‘Grand Prix de l’Imaginaire’ won, is terug met het laatste deel in deze internationale bestsellersaga die je de adem beneemt.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox