Onder de Spaanse zon - Anna Thomas RECENSIE

Recensie: Onder de Spaanse zon - Anna Thomas

Na jaren zien de veertigers Linda, Ellen en Judith elkaar weer. Aanleiding: ze zijn 25 jaar getrouwd en een van hun mannen stelt voor om het samen te vieren. Met grote tegenzin zeggen ze 'ja' en dat is het begin van hun vlucht uit hun saaie huwelijken waarin Ellen denkt dat haar man vreemdgaat, omdat ze te zwaar is. Judith en Paul zijn blut, maar Paul blijft maar geld uitgeven en Linda zich ergert aan Mark die iedere avond na zijn werk in de kroeg hangt.

In dit heerlijke eerste deel kom je letterlijk alles te weten over Ellen, Linda en Judith. Hun huwelijken zijn ingestort en ze zijn afzonderlijk van elkaar totaal niet meer gelukkig met hun mannen. Ze zijn elkaar jaren geleden uit het oog verloren, maar vroeger waren ze hartsvriendinnen. Je komt in dit eerste deel vooral meer te weten hoe hun levens er los van elkaar uitzien.

Het verhaal doet op de een of andere manier wat denken aan de boeken van Liane Moriarty: de grimmige sfeer die er heerst en de huwelijkscrises die er zijn. Ook de vrouwen stellen zich wat mak op en dat is jammer, want ze zijn echt ondergeschikt aan hun mannen. Toch ontwikkelen de personages zich en beetje bij beetje, komen de vrouwen voor zichzelf op. Als lezer voel je je haast trots dat ze eindelijk voor henzelf gaan kiezen.

Door alle alledaagse dingen die je ziet vanuit het perspectief van Linda, Ellen of Judith, is het compleet herkenbaar voor iedereen. Het verdriet wat de drie meemaken, komt echt binnen. Zo worstelt Ellen met haar gewicht. Vroeger werd ze Baywatch genoemd door haar perfecte lijntje en grote boezem. De hatelijke opmerkingen die ze krijgt, zijn afschuwelijk. Maar zo waar. Zo zie je ook verschillende situaties, zoals het dineetje vanuit alle drie de vrouwen. De eerste keer dat ze elkaar zien, weet je de gevoelens over elkaar en de onzekerheden die ze allemaal hebben op die avond. Ook lees je wat de mannen tegen hun vrouwen zeggen en de opmerkingen over Ellen, zullen je compleet raken.

In cursieve stukken krijg je ook de  gedachten van de personages mee en alle vreselijke gedachten over hun huwelijken, krijg je een mooi compleet beeld. Het verhaal leest vlot en je blijft compleet geboeid, omdat je gewoonweg wilt weten of Ellen, Judith en Linda eindelijk voor zichzelf kiezen.

In het proloog vind je al uit dat ze inderdaad op de vlucht slaan met z'n drieën. En ze belanden in een spannende achtervolgingsscène die je tijdens de rest van Onder de Spaanse zon nog zal bij blijven. Mede hierdoor en door de vlotte schrijfstijl van Anna Thomas blijf je doorlezen. En als dat de proloog en de epiloog nog perfect op elkaar aansluiten, besef je wat een pareltje Onder de Spaanse zon is.

Als je Onder de Spaanse zon uit hebt, kun je dan ook niet wachten tot er een vervolg verschijnt. En ja, die komt er! In de serie - Nueva Vida - zijn maar liefst vier boeken. Leef heerlijk mee met Ellen, Linda en Judith en hoe verzonken ze zijn na 25 jaar huwelijk in hun eigen ongelukkigheid. De vrouwen zijn grappig, ontroerend en ontzettend dapper dat ze nu eindelijk eens voor zichzelf kiezen. Samen met de herkenbare situaties is Onder de Spaanse zon een heerlijk eerste deel om te lezen.

Nueva Vida 1 - Onder de Spaanse zon

1  2  3  4  5

Drie vriendinnen, veertigers, die elkaar na jaren weer terugzien, nemen de benen op de avond van een 25-jarig huwelijksfeest dat ze samen vieren. Hun relaties staan onder druk en ze hebben alle drie genoeg van het ‘Is dit het nou?’-gevoel. Ze laten alles achter en gaan naar Spanje, waar ze ooit de vakantie van hun leven hadden. Daar koopt een van hen in een opwelling een klein leegstaand dorp, Nueva Vida. Kunnen zij daar hun dromen waarmaken? Een heerlijke serie die je wilt blijven doorlezen, vol herkenbare personages, humor, spanning, avontuur, liefde en veel Spaanse zon.