Lekker leren lezen met Kolletje! - Pieter Feller RECENSIE

Recensie: Lekker leren lezen met Kolletje! - Pieter Feller

Het boek Lekker leren lezen met Kolletje! is geschreven door Pieter Feller en geïllustreerd door Natascha Stenvert. Er zijn al meerdere boeken over Kolletje verschenen. Kolletje het grote verhalenboek is bekroond met de Kinderboekwinkel- en Publieksprijs 2009. In Lekker leren lezen met Kolletje zijn 3 boeken over Kolletje gebundeld. Het boek bestaat uit de 3 verhalen Kolletje en het pak, Kolletje laat de hond uit en Kolletje is een boef. Kolletje is een eigenwijs en erg vrolijk meisje. Kolletje haar echte naam is eigenlijk Katharina Orselia Laetitia, maar deze naam vindt zij te lang. Haar naam gebruikt zij in de verhalen als spreuk. Dit wordt echter niet direct genoemd op bijvoorbeeld de achterkant, in de introductie of in verhaal 1. Het is dus iets dat je al moet weten uit eerdere boeken. Dit boek is geschikt om zelf te lezen voor kinderen die AVI E3 niveau hebben. Voor jongere kinderen is het leuk om de 3 verhaaltjes voor te lezen.

De illustraties zijn mooi gemaakt en laten goed zien wat er in het verhaal verteld wordt. Ze zijn niet te druk waardoor deze niet afleiden van het verhaal. Het leesboek bevat gemakkelijke woorden die op dit AVI niveau goed gelezen kunnen worden. De verhaaltjes lezen lekker vlot weg. De lezer wordt nieuwsgierig gemaakt wat er in het pak van de buurman zit en leeft mee met de zieke buurman. Het is een leuke afwisseling aan verhaaltjes. Er wordt goed ingegaan op de belevingswereld van kinderen en wat zij met hun vriendjes allemaal kunnen meemaken tijdens het (buiten)spelen.

Op de omslag van het boek staan de vriendjes en vriendinnetjes van Kolletje lezend afgebeeld. Dit komt niet direct overeen met de inhoud van de 3 verhaaltjes, maar weer wel heel goed met de titel; lekker leren lezen met Kolletje. Het boek heeft een stevige kaft waardoor kinderen het boek goed kunnen vastpakken en lezen. Zij kunnen het meenemen de tuin in, maar ook voor het slapen gaan een stukje van of een verhaaltje lezen.

Lekker leren lezen met Kolletje!

1  2  3  4  5

Drie fijne verhalen om zelf te lezen met AVI-niveau E3