De zwemclub van Shelly Bay - Sophie Green RECENSIE

Recensie: De zwemclub van Shelly Bay - Sophie Green

De vier vrouwen Theresa, Marie, Leanne en Elaine lijken op het eerste gezicht absoluut niets met elkaar gemeen te hebben, totdat ze elkaar tegenkomen op het strand waar ze gaan zwemmen. Dit lijkt het begin van een oneindige vriendschap.

In het Australië van 1982 komen de vier vrouwen elkaar tegen: Theresa neemt zichzelf voor om op een ochtend te gaan zwemmen in Shelly Bay. Ook de weduwe Marie zwemt al heel haar leven in hetzelfde stukje zee. Leanne is 25 jaar en werkt al haar hele leven als verpleegster. Zij heeft moeite met hulp vragen: hulp bieden is nu eenmaal makkelijker dan om hulp vragen. En Elaine is verhuisd van Engeland naar Australië en drinkt af en toe veel te veel. Ze is erg eenzaam en bij geluk stuit ze op de andere vier vrouwen.

Soms kun je er lastig je vinger op leggen wat er niet helemaal klopt aan een boek. Zo ook bij De zwemclub van Shelly Bay. Het is de schrijfstijl die niet direct vanaf de eerste pagina pakt en waar je nog lang mee worstelt om echt ingepakt te worden door het verhaal. Maar een worsteling is het wel, want de details zijn veel, en misschien wel teveel.

Zo krijg je alle ins en outs te weten over de vier vrouwen die allen hun eigen problemen hebben, dat is natuurlijk erg mooi. De boodschap dat hoe oud je ook bent je toch kunt binden over een gemeenschappelijke hobby. Waardoor iedereen zich vrij voelt om hun eigen sores te delen.

Toch vraagt het een flinke dosis concentratie om alle verhaallijnen en personages te volgen in De zwemclub van Shelly Bay. Want niet alleen volg je Marie, Leanne, Elaine en Theresa. Ook hun levens die ze buiten de zwemclub hebben allerlei personages die daar weer bij horen: dat is wat het lastig maakt. Hoe hoe ze steeds meer naar elkaar toe groeien en hoe ze steeds meer met elkaar delen is dan wel een mooie ontwikkeling die ze doormaken. En deze band en de emotionele lading die je hierbij voelt is mooi beschreven.

Sophie Green wilde met De zwemclub van Shelly Bay misschien wat teveel in een boek. Alle personages bij elkaar en de verhaallijnen zijn wat lastig te volgen, maar als je je aandacht - en notitieboekje - erbij houdt, is De zwemclub van Shelly Bay een bijzonder verhaal over een unieke vriendschap tussen vier vrouwen die elkaar in andere omstandigheden absoluut niet tegen waren gekomen, maar nu verbonden zijn door hun zwemclub.

De zwemclub van Shelly Bay

Sophie Green

4 mei 2021

ISBN 9789026151262
    Uitgever De Fontein
    384 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

Australië, 1982. In een slaperig stadje aan de kust neemt Theresa zich voor om elke ochtend bij zonsopgang te gaan zwemmen in Shelly Bay. Weduwe Marie zwemt al haar hele leven vanaf hetzelfde strand. De 25-jarige Leanne zoekt ontspanning van haar werk als verpleegster – want hulp bieden is een stuk makkelijker dan hulp vragen. Elaine is net verhuisd vanuit Engeland en heeft in Australië geen andere vrienden gevonden dan de fles. Deze vier vrouwen ontmoeten elkaar bij toeval op het strand van Shelly Bay, en vormen een zwemclub. Daarmee ontstaat een vriendschap die hun levens verandert.