De moord op Windsor Castle - S.J. Bennett RECENSIE

Recensie: De moord op Windsor Castle - S.J. Bennett

Na een succesvolle dine and sleep wordt een jonge musicus dood aangetroffen op Windsor Castle. Al gauw schuift de verdenking naar de bedienden, maar koningin Elizabeth II gelooft daar niks van en gaat zelf op onderzoek uit.

De moord op Windsor Castle is een origineel boek met een unieke invalshoek. Het idee dat de Queen als een geheim detective rondneust is geweldig. S.J. Bennett heeft de Queen op een respectvolle manier neergezet. Maar daarbij laat S.J. Bennett de Queen als personage ook echt tot leven komen, waardoor ze voor de lezer ook dichtbij komt en het voelt alsof je haar leert kennen. Zo lees je bijvoorbeeld hoe mensen reageren op de aanwezigheid van de Queen en hoe zij zich daar bij voelt. En ook haar interacties met prins Philip en haar liefde voor paarden zijn levendig neergezet.

Het andere hoofdpersonage is Rozie, de assistent-secretaris van de koningin. Ze is een verfrissend, interessant en sterk geschreven personage. En het wisselende perspectief laat nog meer personages aan het woord komen, zoals een aantal gasten, de mensen die zich bezighouden met het onderzoek, en mensen die in het kasteel werken. Doordat al die betrokkenen ook langskomen en je leest hoe zij dingen ervaren, voelt het verhaal compleet aan.

De fijne sfeer en de subtiele humor maakt dat De moord op Windsor Castle erg lekker wegleest. Bovendien is het ook een goed geschreven boek. Er is aandacht voor zowel de personages als het plot en die twee zijn mooi met elkaar verweven. Zo is het erg leuk om te lezen hoe de Queen, die natuurlijk niet in alle openbaarheid op onderzoek kan gaan, haar naspeuringen aanpakt en ideeën plant bij degene die wel rechtstreeks betrokken zijn bij het onderzoek. Het plot zelf zit goed in elkaar en de spanning wordt vakkundig opgebouwd. Net als je als lezer denkt dat je bijna alle puzzelstukjes op de juiste plek kan leggen, weet de Queen het raadsel op te lossen. Maar de lezer komt er niet direct achter hoe de puzzel dan precies in elkaar zit, waardoor je op het puntje van je stoel blijft zitten lezen tot je alle antwoorden hebt. En die krijg je tegelijkertijd met de Queen, want de onderzoekers zijn er natuurlijk niet van op de hoogte wat zij allemaal heeft uitgespookt.

De moord op Windsor Castle van S.J. Bennett is een heerlijk boek! De setting van Windsor Castle, de goed uitgewerkte personages en de subtiele humor zorgen voor een fijne sfeer, en het leuke concept komt door de manier van schrijven goed tot zijn recht. Ik geef De moord op Windsor Castle dan ook 5 hartjes.

De moord op Windsor Castle

1  2  3  4  5

Windsor Castle, 2016. De aanloop naar de negentigste verjaardag van de Britse koningin Elisabeth kan als een rustige, veilige en gelukkige tijd in haar regeringsperiode worden beschouwd. Totdat een gast van prins Philips Dine & Sleep-feestje dood wordt aangetroffen in een kasteelkamer. Een slecht gebonden knoop doet MI5 vermoeden dat er sprake is van moord. De koningin laat het onderzoek over aan de professionals - totdat deze haar trouwe dienaren als verdachten aanwijzen. Met behulp van haar assistent-secretaris Rozie begint ze een schaduwonderzoek. Terwijl ze haar koninklijke taken vervult, vermoedt niemand in het koninklijk huis, de regering of het publiek dat de vastberaden Elisabeth haar scherpe blik en jarenlange ervaring ondertussen inzet om de echte moordenaar voor het gerecht te brengen.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane