Erfenis - Nora Roberts RECENSIE

Recensie: Erfenis - Nora Roberts

Erfenis gaat over het leven van fitnessexpert Adrian Rizzo. Al op jonge leeftijd maakt ze een traumatische gebeurtenis mee wanneer ze haar vader voor het eerst ontmoet en hij haar probeert te vermoorden, maar dat zelf met de dood bekoopt. Hierna wordt Adrian naar haar grootouders in Maryland gebracht waar ze een zorgeloze zomer beleeft. Op de middelbare school treedt Adrian in haar moeders voetstappen door zelf yoga- en fitnessvideo's te gaan produceren. Al snel nadat ze haar video's is gaan produceren ontvangt ze haar eerste dreigbrief. Is dat de prijs die ze betaalt voor haar leven in de spotlights? Of zit er meer dreiging achter? Hoe komt het dat de brieven haar altijd weten te vinden, waar ze ook woont? Als Adrian terugkeert naar Maryland om voor haar grootvader te zorgen worden de brieven steeds dreigender, en is Adrian bang dat ze meer te verliezen heeft dan haar eigen leven.

Erfenis is een mooi verhaal over familie, vriendschap en liefde, maar ook verdriet en rouw. Roberts weet met dit boek een intieme en hechte familie- en vriendenkring weg te zetten die heel veel voor elkaar over heeft en dat is prachtig. Adrian en haar moeder Lina zijn verbonden door de heftige gebeurtenis die ze mee hebben gemaakt, maar verder zijn ze niet heel close. Adrian moet leren om van mensen te houden en ze te vertrouwen door haar grootouders en de trouwe vrienden die ze opdoet door de jaren heen.

Tegelijkertijd is het verhaal ook spannend vanwege de dreigbrieven, al komt de urgentie van de dreiging tot bijna aan het einde van het boek niet goed over op de lezer. In het begin krijgt de stalker kleine passages tussen het verhaal van Adrian en haar vriendenkring heen. Deze stukjes zijn echter heel vaag en je weet ergens wel dat ze horen bij de stalker, maar het komt niet helemaal aan. En zelfs als de climax in volle gang is, lijkt het alsof het verhaal van de stalker buiten de verhaallijn van Adrian om gebeurt en dat is vreemd om te lezen en haalt veel van de spanning weg.

Roberts weet de lezer goed mee te nemen in de wereld van Adrian en het reilen en zeilen van het kleine dorpje Traveler's Creek in Maryland. De setting van een idyllisch klein dorpje is heel mooi en Roberts heeft de personages in Erfenis allemaal heel goed uitgebouwd. Ze zijn allemaal uniek en hebben hun eigen karakteristieke eigenschappen, zoals Raylan met zijn stripboeken en Adrian en Lina met hun fitness.

Toch is hoofdpersonage Adrian geen leuk hoofdpersonage. Een aantal karaktertrekjes die door de andere personages in het boek als leuk gezien worden, zijn eigenlijk irritant en problematisch. Zo dringt Adrian anderen telkens haar oergezonde levensstijl op aan anderen en dat is ergerlijk. Het lijkt zo een beetje alsof je alleen een succesvol persoon kunt zijn als je nooit cola drinkt en elke dag 2 uur sport. Daarnaast probeert Adrian altijd om haar vrienden over te halen hun leven zo in te richten dat het voor haar goed uitkomt: een voor een verhuizen ze naar het kleine dorpje in the middle of nowhere. Dat brengt de personages wel dichter bij elkaar, maar het voelt heel onrealistisch en manipulatief.

Ook zijn de plotwendingen in Erfenis vrij voorspelbaar en dat is jammer. Aan de ene kant mag je een zekere voorspelbaarheid verwachten van een romantisch verhaal, maar omdat er ook een thrilleraspect in Erfenis zit, verwacht je minder voorspelbaarheid. Desalniettemin weet Roberts de aandacht van de lezer over de 540 pagina's goed te behouden.

Kortom, Erfenis is een mooi en interessant boek van Nora Roberts. Ze weet een mooi verhaal weg te zetten waarin zowel de positieve als de negatieve momenten in het leven aan bod komen. Het is mooi om te zien hoe hecht de personages zijn, al is dat op sommige momenten ook een beetje onrealistisch omdat Adrian de personages haar richting in getrokken heeft. Het verhaal heeft ook wat thrillerelementen en dat is leuk, al voelt het niet alsof die verhaallijn echt tot het boek behoort. Ook zijn de verhaalwendingen wat voorspelbaar en oppervlakkig. Al met al is Erfenis een leuk verhaal voor iedereen die van romantische en spannende boeken houdt. Fans van Roberts' boeken zullen zeker niet teleurgesteld zijn.

Recensie: Erfenis - Nora Roberts

Alle kleuters!

1  2  3  4  5

Wie kent ze niet: Iris en Michiel, Mark en Eefje, Bram en Ollie, Rik en Roosje en de kleuters van de Grote Beer. Carry Slee schreef in haar carrière ontzettend veel grappige, ontroerende en spannende verhalen voor kleuters. En wat is er leuker dan één bundel met al deze verhalen?! Inclusief heel veel nieuwe illustraties van Eefje Kuijl!

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane