Café De laatste druppel - Nicki Thornton RECENSIE

Recensie: Café De laatste druppel - Nicki Thornton

Sep wordt ondergebracht bij mevrouw De Jonge, die zijn leermeester is tot hij de proeve van bekwaamheid moet doen. Sep wil graag leren, want zijn toverkunsten pakken tot nu toe rampzalig uit. Helaas is mevrouw De Jonge veel afwezig en moet hij niet veel anders doen dan de winkel runnen, samen met de nukkige leerling Jolijn Damast. Als er om hem heen steeds gekkere dingen gebeuren met de aspiranten vraagt inspecteur Tingieter aan Sep om te onderzoeken hoe de verhoudingen liggen binnen de aspiranten. Een voor een worden de aspiranten namelijk uitgeschakeld: is het een uit de hand gelopen grap of is er duistere magie gebruikt?

Café De laatste druppel is het derde deel in de serie ‘Een Sep Seti-mysterie’, dat volgt op Hotel de laatste kans en De pechvuurtoren. Voor de beleving van het verhaal is het zeker aan te raden de boeken op volgorde te lezen. De schrijfster haalt geen zaken terug en geeft ook geen extra uitleg bij bepaalde gebeurtenissen en personen uit het verleden. Zonder voorkennis is het lastiger om lekker in het verhaal te komen. En de hele serie verdient het om gelezen te worden.

Nicki Thornton heeft met Café De laatste druppel wederom een magische detective geschreven. Er moeten zaken tot op de bodem uitgezocht worden en dit gaat gepaard met een lekkere dosis magie. De schrijfster heeft wel een lange aanloop nodig om de lezer echt het verhaal in te trekken. De eerste honderd bladzijden beleef je het verhaal een beetje vanaf de zijlijn. Maar als je voorbij dat punt bent, heeft ze je ineens beet en beleef je het verhaal in al haar volle glorie.

De schrijfstijl van Thornton is lekker vlot en met een vleugje humor. De sfeer die ze schetst beleef je mee en zie je voor je. Zo krijg je te doen met Sep, als hij zijn toverkunsten maar niet kan gebruiken bij zijn leermeester. En als hij wel een keer zijn toverkunsten in de praktijk brengt, heeft Thornton dit zo mooi beschreven, dat je het echt voor je ziet.

‘Het leek bijna alsof hij een soort aantrekkingskracht voelde die vanuit het boek kwam. Een onzichtbare energie tussen hem en het recept toen hij, o zo voorzichtig, begon de harbaremedie te bereiden.’(p.. 173)

De vertaalster van het boek heeft gezorgd voor super originele namen in het boek. Namen die je niet zo snel zal vergeten. Wat te denken van Bloem Tuimel, Kris Toermalien en oma Snaberboom. Ook mag de kat van Sep, Nachtschaduw, niet ontbreken in dit geheel. Samen zorgen ze ervoor dat de magische sfeer die Nicki Thornton oproept, tot leven komt.

Ook de omgeving die wordt geschetst van het plaatsje Egriaheim is magisch. Met het plein met winkeltjes die bijna nostalgisch aan doen, wordt een wereld geschetst waar je als lezer graag even zou verblijven.

Café De laatste druppel is een super spannende ‘whodunit’ met een lekkere dosis magie. Voor fans van boeken zoals Harry Potter, Nevermoor en Starfell is deze serie zeker een aanrader. Het verhaal leest vlot, dus laat je niet afschrikken door de omvang. Geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 9.

Sep Seti 3 - Café De laatste druppel

1  2  3  4  5

Café De laatste druppel is het derde spannende deel in de Sep Seti-trilogie van Nicki Thornton. Een magische whodunit, geschikt voor jonge detectives van 9 jaar en ouder.

Eindelijk bereikt Sep de magische stad Gramichee. Hij gaat bij een magiër in de leer en dat is hard nodig, want tot nu toe pakken Seps toverkunsten rampzalig uit. Maar al snel ontdekt Sep dat dit een heel slecht moment is; er is een tovenaar levensgevaarlijk bedreigd. Is het een ongeluk, is het een uit de hand gelopen grap? Of heeft iemand duistere bedoelingen? Sep moet al zijn denk- en toverkracht inschakelen om de waarheid te achterhalen.