Kastanjehove - Tommie Niessen en Loes Wouterson RECENSIE

Recensie: Kastanjehove - Tommie Niessen en Loes Wouterson

De 19-jarige Thomas weet niet wat hij wil met zijn toekomst. Hij is al aan meerdere opleidingen begonnen en gestopt; tot wanhoop van zijn moeder. Op haar aanraden begint hij met een opleiding in de zorg. Tijdens zijn tweede stage komt hij te werken bij het verzorgingshuis 'Kastanjehove'. En waar zijn eerste stage hem best goed afging, blijkt deze tweede toch wel een stuk pittiger; strakke roosters, pittige collega's, enorme werkdruk en bijzondere (en soms eigenzinnige) bewoners. Vanaf dag één wordt het Thomas duidelijk dat dit echt aanpoten is!

En alsof het werk op zichzelf al niet zwaar genoeg is, staat er ook nog een verbouwing van het tehuis op de planning. Dat zorgt voor nog meer onrust; zowel bij de verpleging als onder de bewoners. Langzaamaan begint Thomas het werk onder de knie te krijgen en er ook een passie voor te ontwikkelen, evenals liefde voor de bewoners van de Kastanjehove.

Kastanjehove is gebaseerd op ervaringen van Tommie Niessen en geschreven door Loes Wouterson. Het is een boek dat je pakt vanaf de eerste bladzijde, door de vlotte schrijfstijl, korte maar pakkende hoofdstukken en heerlijke gebeurtenissen en dialogen tussen Thomas en zijn collega's en de bewoners. Thomas; een jonge jongen die niet weet wat hij met zijn toekomst wil. Maar die iets wilt doen wat betekenis heeft. Zoals zijn geliefde (en helaas overleden) opa tegen hem zei "Elke jongen wil in zijn hart een held zijn. We worden niet allemaal brandweerman of politieagent. En dat hoeft ook niet. Er zijn meer helden. Je moet ze alleen leren zien". En die zoektocht en strubbelingen van Thomas zijn zo mooi beschreven. Je voelt zijn twijfel over of hij wel de juiste keuze maakt, de onzekerheid tijdens zijn stage "Doe ik het wel goed?" maar ook de wil om zelfstandig aan de slag te gaan en echt iets te betekenen voor de bewoners van de Kastanjehove. Als lezer zie je Thomas ook door het boek een enorme groei doormaken.

Maar naast de hoofdpersoon Thomas, zijn het vooral de bewoners die het boek een pareltje maken. Van de eerlijke en liefdevolle Joop (die iedereen als opa zou willen), tot de eenzame Jannie die het gevoel heeft dat iedereen 'over haar heen praat'. Van de "schilderes" tot aan de woordenwisselingen tussen bewoners aan de eetkamertafel; het zijn de stuk voor stuk levendige karakters die je door willen laten lezen. Ze zijn op een dusdanige manier omschreven, eerlijk maar ook vol humor, dat je de oude mensen echt voor je ziet zonder dat het een karikatuur wordt.

Maar ook laat het boek je inzien hoe hard werken de zorg is. Het spanningsveld tussen de goede zorg voor de bewoners en de protocollen en administratieve taken die uitgevoerd moet worden. Hoe mensen vol passie en liefde voor hun medemens dag in dag uit klaar staan maar dit moeten doen onder hoge werkdruk.

Op meerdere momenten schoten mijn ogen vol of lach ik dubbel van het lachen. En dat is misschien ook wel wat het boek je laat zien; dat liefde, vriendschap maar ook verlies onderdeel van het leven zijn. Dat het leven mooi is en overal helden zijn.

Tommie Niessen en Loes Wouterson hebben met Kastanjehove een prachtig boek geschreven. Een boek over zorgzaamheid, vriendschap en doorzettingsvermogen. Een boek dat je oppakt, in een ruk uitleest en dan nog een hele tijd bij je blijft.

Kastanjehove

1  2  3  4  5

Kastanjehove van Tommie Niessen en Loes Wouterson is een echte feelgood roman, gebaseerd op de belevenissen van de populairste verpleegkundige van Nederland. Voor de lezers van Hendrik Groen.

In Kastanjehove van Tommie Niessen weet de negentienjarige Thomas niet goed wat hij wil met zijn leven. Hij is al met drie opleidingen gestopt. Op advies van zijn moeder is hij nu begonnen aan een opleiding in de zorg. Zijn eerste stage is hij goed doorgekomen, maar zijn tweede stage in een verpleeghuis blijkt een stuk pittiger… Thomas komt erachter wat het echt betekent om in de zorg te werken: strakke roosters, vermoeide collega’s, eigenzinnige bewoners en vreemde regeltjes. En daar blijft het niet bij, want naast de gebruikelijke drukte in verpleeghuis Kastanjehove staat er iets op de planning wat een enorme impact zal hebben op de bewoners: een verbouwing.

Meningsverschillen tussen collega’s, de bewoners en de directie van Kastanjehove leiden tot veel onrust en onzekerheid. Voor Thomas is het al moeilijk om te begrijpen wat er allemaal gebeurt in de zorg. Laat staan wat er nu gaat veranderen in Kastanjehove. Maar hoe langer hij er werkt, hoe meer grip hij erop krijgt, en Thomas krijgt steeds meer plezier in zijn werk. Eindelijk heeft hij iets gevonden wat bij hem past en dat voelt goed. Met hulp van bewoners borrelt er een strijdplan op. Kan hij dit ook ten uitvoer brengen?

Kastanjehove is een heerlijke, ontroerende en humoristische roman, gebaseerd op de ervaringen van Tommie Niessen en geschreven door Loes Wouterson.