Wij Duitsers - Alexander Starritt RECENSIE

Recensie: Wij Duitsers - Alexander Starritt

Oorlog tekent de mens. Maar als Callum zijn opa naar zijn leven als soldaat aan het oostfront tijdens de tweede Wereldoorlog vraagt, krijgt hij geen antwoord. Zijn opa werd als jonge student al vroeg uitgezonden om tegen de Russen te gaan vechten. Hoewel hij de oorlog wist te overleven, sprak hij er nooit over. Na zijn overlijden vindt Callum echter een lange brief van zijn opa aan hem over zijn herinneringen aan de oorlog. Deze brief is Wij Duitsers.

Wij Duitsers is geen spannend verhaal over de oorlog of een geromantiseerde oorlogsroman. Alexander Starritt heeft met Wij Duitsers een literair verhaal geschreven over het morele aspect van de Tweede Wereldoorlog. De volgende quote verwoordt de kern van het verhaal vattend: "Als ik mezelf de vraag stel of we allemaal immoreel waren, of deze slechte daden ons slechte mensen maken, dan moet ik concluderen dat we werden gecorrumpeerd door de gevolgen van andermans besluiten. Niemand is volledig verantwoordelijk voor zijn eigen morele evenwicht. En de harde waarheid, de onverbiddelijke, aloude waarheid, is dat je aansprakelijk kunt zijn voor iets wat buiten je macht ligt. En ikzelf? Daar probeer ik dus een antwoord op te vinden."

Hoewel het moraal de rode lijn van Wij Duitsers vormt, leest het verhaal niet als een filosofisch essay. Het morele vraagstuk ligt ingebed in het verhaal over de levenservaringen van Meissner. Hij vertelt over zijn verblijf in de Poolse bossen, een beetje over zijn tijd in een werkkamp bij Siberië en over zijn dromen als jonge jongen. Deze beschrijvingen komen tot leven door de treffende verwoordingen van Alexander Starritt. Hij weet de schrijnende omstandigheden met een bepaalde humor levendig te beschrijven, zoals de volgende quote: "Hoe langer we keken, hoe meer het schouwspel aandeed als een chaotisch middeleeuws schilderij van de hel. Maar omdat het een zonnige ochtend was, leek het zo fleurig als een dubbele bladzijde in een prentenboek voor kinderen – ontdek wat er allemaal op de boerderij gebeurt." Dit soort passages en scherp geformuleerde zinnen blijven hangen en maken het verhaal speciaal.

De passages uit de brief worden afgewisseld met intermezzo's waarin Callum verduidelijkt waarover zijn opa schrijft. Soms legt hij bepaalde begrippen uit, bepaalde verwijzingen of gebeurtenissen. Hierdoor kan de lezer het verhaal van Wij Duitsers in de goede context plaatsen. Naarmate het boek verder vordert, gebruikt Alexander Starritt deze passages vanuit Callum vooral om de herinneringen van Meissner te plaatsen in de huidige tijd. Een waardevolle aanvulling.

Lang verhaal kort, Wij Duitsers is een indrukwekkend boek. Er is al veel over de Tweede Wereldoorlog geschreven, maar Alexander Starritt weet er in Wij Duitsers een nieuwe draai aan te geven. Niet alleen de vertelling vanuit het Duitse front is verfrissend, maar vooral de manier waarop het verhaal op unieke wijze is weergegeven is bewonderenswaardig. Door de pakkende schrijfstijl en het beladen onderwerp grijpt Wij Duitsers de lezer aan.

Wij Duitsers

1  2  3  4  5

Wij Duitsers van Alexander Starritt is een indringende oorlogsroman gezien vanuit het oogpunt van een jonge, dienstplichtige Duitse student. Voor de lezers van Antony Beevor en William Boyd.

Wij Duitsers van Alexander Starritt is een indringende oorlogsroman vanuit het perspectief van een jonge, dienstplichtige Duitse student.

Wanneer de jonge Schot Callum zijn Duitse opa vraagt hoe het was om aan de foute kant gevochten te hebben, wordt zijn vraag in eerste instantie beantwoord met stille irritatie. Maar na diens dood vindt Callum een lange brief, aan hem gericht.

Die brief is dit boek, waarin Callums grootvader vertelt over de laatste dagen aan het oostfront – waarin hij niet alleen weet dat Duitsland de oorlog aan het verliezen is, maar ook dat dat terecht is. Hij schrijft over zijn leven te midden van verschrikkingen en chaos én over de enorme moed die hij om zich heen zag. Hij stelt zichzelf de vraag in wellke mate hij verantwoordelijk is voor de situatie waarin hij verkeerde. Terwijl hij een antwoord op deze vraag probeert te vinden, vertelt Callum wat voor man zijn opa geworden is in de zeventig jaar na de oorlog.

Wij Duitsers is een intens menselijke roman die vragen stelt over schuld, schaamte en verantwoordelijkheid – vragen die tot op de dag van vandaag relevant zijn.