Een dagelijkse portie power in 30 minuten - Claudia van Avermaet RECENSIE

Recensie: Een dagelijkse portie power in 30 minuten - Claudia van Avermaet

Het kookboek Een dagelijkse portie power in 30 minuten is geschreven door Claudia van Avermaet. De voorkant van het boek straalt al gelijk power en gezondheid uit door de groenten die er op zijn afgebeeld. Claudia van Avermaet geeft als belangrijkste boodschap mee om goed naar je lichaam te luisteren, deze weet wat je nodig hebt. Het kookboek Een dagelijkse portie power in 30 minuten is onderverdeeld in onder andere door hoofdstukken basis & foodpreps, ontbijt, lunch, desserts en weekendvibes. Alle recepten zijn in 30 minuten te bereiden, hier komt bij sommige gerechten de bereidingstijd in de oven nog bij. Deze tijd heb je absoluut over voor de heerlijke gerechten die gemaakt kunnen worden.

Het boek heeft een lange maar interessante introductie. Er staat beschreven hoe je je bord of ontbijtbowl opbouwt. Het gaat hierbij om wat de verdeling op je bord is tussen groenten, eiwitten, koolhydraten enzovoorts. In je ontbijtbowl gaat het over welke basis je gebruikt, melk en welke smaak je er nog aan toevoegt. Daarnaast is er ook nog een hoofdstuk over de extra stappen die jou helpen bij een portie power. Voorbeelden van deze stappen zijn om naar je lichaam te luisteren, klaar te zijn voor je gezonde basis en het eenvoudig te houden. Deze eenvoud zie je ook terugkomen in de recepten. Je zou misschien verwachten dat er veel voor nodig is om binnen 30 minuten een portie power op tafel te krijgen, maar het tegendeel is waar. Er staat een grote variatie aan gerechten in het kookboek, er staat voor iedereen wel wat in. Daarnaast zijn de ingrediënten die gebruikt worden goed te verkrijgen in de supermarkt.

Bij elk recept staat er een icoontje afgebeeld, deze vertelt je wat voor een soort gerecht het is. Aan het begin van het boek staat een duidelijke uitleg over wat het icoontje inhoudt. Je merkt dat je hier bij een recept toch gelijk even naar kijkt, het is een fijne toevoeging. Er staat bij elk recept duidelijk aan de linkerkant aangegeven voor hoeveel personen het gerecht bedoeld is, wat de bereidingstijd is en welke ingrediënten je nodig hebt. 1 klein minpuntje dat soms wat lastig is, is dat het ene recept bedoeld is voor 1 persoon en het andere recept voor 8 tot 10 personen. Je moet dus goed kijken en soms even omrekenen naar het aantal personen waar je voor kookt.

Het boek bevat mooie foto's van de recepten, het valt op dat de gerechten allemaal close up gefotografeerd zijn. Dit geeft een mooi beeld van de gerechten en verwerkte ingrediënten. Het boek is wel bedoeld voor de wat meer ervaren kok. Er staan namelijk in het recept zelf geen baktijden. Je moet dus zelf een beetje kunnen inschatten hoelang alles moet bakken of koken. Het boek blijft lastig openliggen als je er mee aan het werk bent, een standaard die het boek open kan houden is handig voor als je gaat koken en geen handen vrij hebt.

Bloemkoolrijst met champignons en zalm

Dit gerecht staat ook op de omslag van het boek. Het zag er vanaf de voorkant van het boek al lekker uit en na even zoeken in de uitgebreide inhoudsopgave was dit gerecht snel gevonden. Het gerecht stelde zeker niet teleur, de smaken van alle producten komen mooi bij elkaar samen. Persoonlijk vond ik de feta echter wat overheersen bij de zachte smaken van de bloemkoolrijst en champignons. De 30 minuten bereidingstijd worden bij dit recept precies gehaald, wanneer de zalm in de oven staat kan je de rest klaar maken. Je kan er zelf voor kiezen om de bloemkoolrijst te kopen of zelf te maken. Het is een lichte maaltijd, maar je zit toch goed vol. Je voelt na de maaltijd ook echt dat je iets gezonds gegeten hebt. Dit gerecht is er één om te blijven onthouden.

Bananen-notenbrood

In het hoofdstuk weekendvibes vond ik het bananen-notenbrood. Dit is inderdaad zo'n weekend gerecht dat je lekker op een vrije dag kan bereiden. Het kan natuurlijk ook heel goed op een andere dag van de week bereid worden. Er staat namelijk ook een icoontje voor foodprep bij. In het brood gaan natuurlijk ook weer allemaal lekkere en gezonde ingrediënten. Je moet de pecannoten voor het verwerken 10 minuten in de oven doen, let hierbij op dat het ze niet te lang in de oven gaan. De pecannoten kunnen na 10 minuten wat donker zijn. Toen het gerecht uit de oven kwam zag het er toch wat anders uit dan in het boek staat afgebeeld. De smaak viel ook iets tegen. Het is een wat droog en saai brood nadat het afgebakken is. Het recept moet 50 minuten in de oven. Ik had 70% pure chocolade, deze is niet zo gesmolten zoals op de foto in het kookboek. Je kunt dus beter gewoon melkchocolade gebruiken.

Het kookboek Een dagelijkse portie power in 30 minuten krijgt 4 hartjes. Het is een veelzijdig kookboek, je kan er tijdens elke maaltijd wel iets uit maken. Het boek heeft een duidelijke indeling en geeft goed weer voor hoeveel personen een gerecht bedoeld is en hoelang de bereiding duurt. Er staat veel informatie in over voeding en wat je kan doen om een gezond leven te leiden.

Een dagelijkse portie power in 30 minuten

1  2  3  4  5

Een drukke dag? Geen zin om te koken? Snel iets op tafel zetten want je moet over een uurtje alweer weg?

In Een dagelijke portie power in 30 minuten helpt Claudia Van Avermaet je om in 30 minuten een lekkere en gezonde maaltijd te maken. Voor de dagen dat er net iets meer tijd is, heb je de 'Weekend Vibes': recepten die iets langer duren om klaar te maken.

Met een heleboel tips rond gezond eten, foodprepping en 90 nieuwe recepten helpt Claudia je op de weg naar een gezonde levensstijl!

• 90 gloednieuwe, overheerlijke en gezonde recepten
    • Boordevol tips voor een gezond voedingspatroon