Vlucht naar de hemel - Berti Persoons RECENSIE

Recensie: Vlucht naar de hemel - Berti Persoons

Vlucht naar de hemel vertelt het verhaal van de jonge Abdel. Hij woonde met zijn familie in Syrië, midden in de woedende oorlog. Als hij zijn ouders verliest blijft hij ontredderd achter. Hij vlucht weg uit Aleppo naar Turkije, waar hij in een vluchtelingenkamp terechtkomt. Daar ontmoet hij een Vlaamse leraar en een dokter die hem helpen naar België te komen. Hij komt terecht in Anderlecht, een opvang voor vluchtelingenkinderen uit allerlei landen. Voor Abdel lijkt België het beloofde land, maar ook daar heeft hij het niet makkelijk

Vlucht naar de hemel is een mooi verhaal over verdriet, rouw, oorlog en polarisatie. Het verhaal van Abdel is aangrijpend en ontroerend en Persoons weet het rechtsextremisme in België precies op de goede momenten in het verhaal te werken. Dat maakt het verhaal veelzijdig en uniek.

De verhaallijn in heel ingrijpend en heftig. Op sommige momenten worden gebeurtenissen uit de oorlog in Syrië en in het vluchtelingenkamp met veel detail beschreven. Dat is heel goed gedaan, maar je moet er wel tegen kunnen om dat te lezen. Het is wel jammer dat Persoons aan andere gebeurtenissen juist weinig aandacht besteedt, omdat die het boek nog meer diepgang hadden kunnen geven.

De personages zitten mooi in elkaar en het is heel interessant om te lezen over de andere cultuur waar Abdel in is opgegroeid. Het is mooi om te lezen hoe Abdel niet alleen in contact komt met de Belgische cultuur, maar ook veel bijleert van andere jongeren in het opvanghuis. Het was mooi dat het personage Maarten groeit als persoon en een meer open houding krijgt ten opzichte van Abdel, maar aan de andere kant blijft hij heel radicaal. Zijn progressie en terughoudendheid lijken niet helemaal bij elkaar te passen.

Ook is het verfrissend dat Abdel met verlangen terugdenkt aan het Aleppo van vroeger, omdat je in het nieuws alleen de huidige verwoeste stad ziet en zo leer je dat er veel meer was dan dat. Dit maakt Vlucht naar de hemel anders dan andere boeken over vluchtelingenjongeren.

Vlucht naar de hemel van Berti Persoons is dus een mooi en ingrijpend verhaal over een jonge jongen die moet vluchten uit zijn thuisland. Het is inspirerend om over zijn heftige en lange reis te lezen. Ook is het mooi dat het boek naar meerdere kanten van het verhaal kijkt en veel andere culturen in het verhaal betrekt. Vlucht naar de hemel is zeker een aanrader voor iedereen die wat meer zou willen weten over de situatie in Syrië of het leven van vluchtelingenjongeren.

Vlucht naar de hemel

1  2  3  4  5

Een indringende roman over de omzwervingen en de dromen van een Syrische jongen. Dit verhaal is een pleidooi voor verdraagzaamheid en geeft lezers vanaf 12 jaar een goede kijk op de vluchtelingenkwestie. Of zoals Rudi Vranckx in het voorwoord schrijft: ‘Draait het in ons leven immers niet om menselijkheid? Uiteindelijk zijn we allemaal kwetsbaar, zitten we allemaal in hetzelfde schuitje.’ De oorlog woedt in Syrië. Na de dood van zijn ouders blijft Abdel ontredderd achter. Zijn veiligheid staat op het spel en hij ziet geen toekomst meer. Samen met een groep onbekenden vlucht hij weg uit zijn geboortestad Aleppo, richting Turkije. Uiteindelijk komt hij in het vluchtelingenkamp van Suruç terecht. Daar krijgt hij les van een Vlaamse leraar, die hem aanmoedigt om door te gaan. Dankzij dokter Stef De Gucht raakt Abdel weg uit het kamp. In Anderlecht wordt hij opgevangen in Minor-Ndako, een tehuis waar vluchtelingenjongeren uit allerlei landen samenwonen. Maar de komst naar België betekent niet dat alles nu makkelijk wordt voor Abdel …