De cursus - Elvis Post RECENSIE

Recensie: De cursus - Elvis Post

De bekende thrillerauteur Victor Aster geeft één keer per jaar een exclusieve schrijfcursus. Op aanraden van een vriendin besluit Carol Arrington zich in te schrijven voor de cursus, want ze zou graag een eigen boek schrijven. De cursus vindt plaats op een afgelegen eiland in Canada. De ontspannende omgeving en begeleiding van Victor Aster moet de cursisten inspireren en helpen bij het schrijven van hun thriller. Maar dan worden snel na elkaar twee medecursisten vermoord. Een nog te schrijven thrillerverhaal lijkt werkelijkheid te worden. Wie kan Carol nog vertrouwen en hoe komt ze zo snel mogelijk weer terug in de bewoonde wereld?

De auteur van De cursus is Elvin Post. In 2004 debuteerde hij met de thriller Goede Vrijdag, waarmee hij direct de Gouden Strop won. Daarna volgden meerdere boeken en De cursus is zijn zevende thriller. Zijn verhalen spelen zich af in Noord-Amerika, waar hij zelf ook een tijd heeft gewoond. De cursus begint in New York, maar speelt zich grotendeels af op een eiland in Canada, waar enkel auteur Victor Aster woont en zijn cursus geeft.

Het verhaal speelt zich grotendeels af in een afgebakende omgeving, het afgelegen Canadese eiland. Op verzoek van Victor Aster hebben de cursisten ook geen mobiele telefoons meegenomen naar het eiland, waardoor er vanaf het eiland geen contact kan worden gezocht met de buitenwereld. Deze gekozen setting is niet nieuw, zo begon lang geleden Agatha Christie met deze opzet: een geïsoleerde groep met daarbinnen een dader. Maar wie? Toch weet Elvin Post deze klassieke opzet origineel in te vullen, met auteur Victor Aster die een schrijfcursus geeft, de prachtige omgeving en een dader die niet direct voor de hand ligt.

Auteur Elvin Post heeft een eenvoudige en filmische schrijfstijl, waardoor je de gebeurtenissen zo voor je ziet en het boek vlot leest. In het begin van het boek worden wel veel personages geïntroduceerd (o.a. alle cursisten). Dit is zeker van belang voor het verdere verhaal, maar zorgt er wel voor dat het in het begin nog even lastig is iedereen goed uit elkaar te houden. Het verhaal is geschreven vanuit wisselende perspectieven. Het grootste deel vanuit Carol, maar ook haar vriend Mark, Victor Aster en medecursisten komen aan het woord. Dit geeft een bredere blik op de gebeurtenissen.

Het blijft lange tijd onduidelijk wie de dader is en gedurende het verhaal passeren verschillende potentiële daders, waarbij je soms op het verkeerde been wordt gezet. De aanloop van het verhaal is wat lang, maar naarmate het verhaal vordert, neemt de spanning en het tempo toe en wordt toegewerkt naar een climax, waarin alles samenkomt en duidelijk wordt wie de dader is.

De cursus is een spannende thriller, met een klassieke opzet, maar originele invulling. De beeldende schrijfstijl, onverwachte wendingen en een verrassende dader zorgen voor een goedlezende thriller.

Recensie: De cursus - Elvis Post

De cursus

1  2  3  4  5

De cursus van Elvin Post is een thriller van hoog niveau waarin het doel om een boek van de grond te krijgen verandert in een strijd op leven of dood. Een eiland. Negen cursisten. Niemand kan weg…

In De cursus, de nieuwe thriller van Elvin Post, heeft Carol Arrington een droom: schrijfster worden. Door omstandigheden en uitstelgedrag is het er nog niet van gekomen. Dan wijst een vriendin haar op Kill Your Darlings, de jaarlijkse schrijfcursus op Big Rock Island van bestsellerauteur Victor Aster. Carol besluit te gaan. Maar wanneer op het eiland vlak na elkaar twee cursisten om het leven komen en communicatie met het vasteland niet mogelijk blijkt, begint ze al snel te begrijpen dat haar doel om een boek van de grond te krijgen weleens zou kunnen veranderen in een strijd voor haar leven.