Niemand zeggen - M.J. Arlidge RECENSIE

Recensie: Niemand zeggen - M.J. Arlidge

Covid-19 heeft het land in zijn greep wanneer er plots een serie aan misdaden opduiken. Op korte tijd worden er 3 mensen vermoord en terwijl de politie onderzoek doet naar deze misdaden lijken er in een snel tempo steeds meer slachtoffers te vallen. Hoewel de zaken geen verband met elkaar lijken te hebben krijgt Helen toch het gevoel dat er meer aan de hand is.

Nu Charlie nog in zwangerschapsverlof is heeft Helen steeds vaker het gevoel dat ze er alleen voor staat. De band met haar team lijkt niet optimaal te zijn en als dan ook nog eens blijkt dat er een verrader in haar team zit moet Helen Grace meer dan ooit tonen dat ze haar team en de stijgende misdaadcijfers onder controle heeft. Lukt het haar om deze vreemde misdaden op te lossen en haar team samen te houden of moet ze toch stilaan bekennen dat haar gloriejaren misschien voorbij zijn?

We hebben er even op moeten wachten maar hier is hij dan, Niemand zeggen, het nieuwste boek van M.J. Arlidge met inspecteur Helen Grace in de hoofdrol en deze keer lijkt het verhaal verrassend in te spelen op de actuele situatie rond covid-19. Toch legde schrijver M.J. Arlidge hier niet te sterk de focus op maar koos hij opnieuw voor gruwelijk spannende misdaden zoals we dat van hem gewend zijn.

In het intussen tiende boek met Helen Grace in de hoofdrol lijkt de focus deze keer minder op haar privé leven te liggen en meer op haar werk. We kregen dan ook al uitgebreid de kans om inspecteur Helen Grace in de voorgaande negen boeken tot in detail te leren kennen. Toch zijn haar privé leven en carrière onlosmakelijk verbonden waardoor je als lezer altijd wel iets nieuws ontdekt over dit hoofdpersonage.

Dat schrijver M.J. Arlidge goed is in het misleiden en op het verkeerde spoor zetten dan wisten we al langer. Als lezer ben je daar intussen op voorbereid en je denkt dan ook te weten wat je van het verhaal mag verwachten maar ik merkte al snel dat het hem toch weer lukte om me helemaal in de verkeerde richting te sturen. Dit zorgt er natuurlijk wel voor dan zijn boeken nooit saai worden en je tijdens het lezen constant alert blijft in de hoop de dader te kunnen ontmaskeren.

Hoewel er al vele gruwelijke en bijzondere gebeurtenissen de revue gepasseerd zijn lukte het M.J. Arlidge ook deze keer om weer origineel uit de hoek te komen. Als lezer ga ik me stilaan wel afvragen waar hij het blijft halen maar tegelijk ben ik ook erg dankbaar voor zijn verhalen die hierdoor telkens weer vernieuwend en erg spannend zijn. Hij heeft duidelijk een groot talent voor het schrijven van thrillers en vormde intussen een mooie reeks met inspecteur Helen Grace in de hoofdrol.

Ondanks dat Niemand zeggen het tiende boek in de reeks is, kan dit verhaal ook perfect apart gelezen worden. Je kent dan wel niet de hele voorgeschiedenis van inspecteur Helen Grace, maar doorheen het verhaal zijn er voldoende kleine terugblikken die zo een duidelijk beeld van haar vormen om het verhaal te begrijpen. De misdaden in het verhaal staan volledig los van die uit de vorige verhalen al lijkt de schrijver deze keer wel voor een cliffhanger gekozen te hebben die doet vermoeden dat het volgende boek wel eens verder zou kunnen gaan met dezelfde criminelen.

Mysterieuze misdaden, onvrede binnen het team en ongrijpbare criminelen vormen een perfecte mix voor het bloedstollende Niemand zeggen. Je wordt in het boek gezogen en het laat je niet meer los. Hoewel ik op het einde erg hoopte op een ontknoping heeft M.J. Arlidge me vooral erg nieuwsgierig gemaakt naar zijn volgende boek waarvan ik hoop dat het minstens even spannend zal zijn als Niemand Zeggen.

Dit boek krijgt van mij vijf hartjes. M.J. Arlidge behoort intussen tot één van mijn favoriete auteurs en hierdoor liggen mijn verwachtingen erg hoog. Toch weet hij mij en vele andere lezers steeds weer positief te verrassen. Niemand zeggen is spannend, origineel en houd je van begin tot eind in zijn greep. Zonder twijfel is dit weer in topper in de reeks over Helen Grace.

Recensie: Niemand zeggen - M.J. Arlidge

Helen Grace 10 - Niemand zeggen

1  2  3  4  5

Na covid-19 bevindt het land zich in een van de zwaarste -recessies ooit. Nog nooit heeft inspecteur Helen Grace met zo veel geweld en onrust te maken gehad. Voor het eerst in haar leven is ze bang om de controle te verliezen: haar trouwe partner Charlie is met zwangerschapsverlof en tegelijkertijd doet haar collega Joseph Hudson er álles aan om haar het leven zuur te maken.

Drie moordzaken houden Helen ’s nachts wakker: een oude, rijke man, vermoord tijdens een inbraak in zijn immense huis; een jonge zorg-manager, in zijn auto doodgestoken met een schroevendraaier; en een jonge studente, aangerand en doodgeknuppeld in het plaatselijke park. Dan krijgt ze bericht dat de privédetective die onderzoek deed naar deze zaken levend in brand is gestoken. Net als Helen dacht hij dat zo veel geweld in korte tijd geen toeval kon zijn, maar zelfs met deze aanwijzing kan ze het verband niet zien. En de tijd begint te dringen, want de dader gaat geen enkele uitdaging uit de weg om zichzelf te bewijzen.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan