Schimmen - Dolly Alderton  RECENSIE

Recensie: Schimmen - Dolly Alderton

Nina Dean is begin dertig en vrijgezel. Terwijl haar vrienden zich verloven, trouwen en kinderen krijgen, schrijft Nina kookboeken en columns. Ze heeft haar leven verder op de rit, maar besluit toch ook een datingapp te proberen. Ze krijgt veel tips van haar enige andere vrijgezelle vriendin Lola die zelf hard op zoek is naar haar ware liefde. Op Nina's eerste date ontmoet ze Max; een goddelijk knappe man met goede humor en een vaste baan. Ze klikken vanaf het eerste moment en ze pakken de draad samen snel op. Totdat Max van de ene op de andere dag niets meer van zich laat horen. En ook met Nina's vader gaat het steeds slechter. Door zijn Alzheimer vergeet hij steeds meer, en Nina's relatie met haar moeder wordt er ook niet beter op. En dan klapt het ook nog eens met haar oudste vriendin. Heeft Nina haar sociale leven wel zo op orde?

Schimmen is een luchtige feelgood roman over het moderne leven, vol met grappige, sexy en onvolmaakte situaties. Het verhaal laat zien hoe het dagelijks leven en de sociale relaties daarin zijn, waarbij niet alleen liefde en geluk centraal staan, maar ook alles wat even goed tegen kan zitten. De gezondheid van je ouders, oude vriendschappen waarbij je beseft dat je toch uit elkaar groeit, een carrièreswitch, relatiebreuk en vervelende buren. Auteur Dolly Alderton neemt de lezer mee in het (on)volmaakte leven van hoofdpersonage Nina, dat voor menig vrouwelijk lezer op menig punt vertrouwd aan zal voelen. Nina staat stevig in haar schoenen, is koppig en een realist en denkt graag in oplossingen.

De grappige en gevatte schrijfwijze van Alderton maakt dat je Nina zelfs op haar meest vervelende momenten wel leuk moet vinden. Maar wanneer ze plotseling verlaten en geghost wordt door de man op wie ze echt verliefd was, ervaart ze pas wat liefdesverdriet en je verloren voelen echt is. Alderton laat vanuit het perspectief van Nina verschillende manieren van ghosten terugkomen in Schimmen, wat ze op realistische wijze heeft weten te vertalen naar de bladzijdes. Want ook voor haar vader wordt ze langzaam steeds meer een schim, een decennialange vriendschap is ondertussen meer schijn dan echt, en ook Lola ervaart hoe het is om ineens met lege handen te staan.

Daarentegen wordt het verhaal in Schimmen in een vrij laag tempo verteld, waardoor het hier en daar wat langdradig is. Ondanks dat Alderton een leuk en krachtig personage heeft gecreëerd, zit er te weinig spanning in het boek dat je het ook echt in één ruk zou willen uitlezen. Omdat op het omslag al aangekondigd staat dat Nina verlaten zal worden door Max, ben je gedurende de helft van het verhaal daarop aan het wachten, wat enige spanning niet ten goede komt. Ook valt het op dat de meeste mannen het er wel heel erg slecht vanaf brengen in dit verhaal, en dat je je uiteindelijk afvraagt of je überhaupt ooit moet gaan beginnen aan een relatie met een man. Misschien was het wel veel leuker geweest als Nina en Lola een lesbisch stelletje werden nadat ze allebei zijn verlaten door arrogante, egoïstische mannen en het leven samen zouden vieren. Maar is dat de boodschap van het leven? Waarschijnlijk niet. Hoewel Alderton in Schimmen een fijne schrijfstijl heeft en het 'echte' leven op veel manieren goed weerspiegelt, zit er ook een vleugje verborgen verbitterdheid in het verhaal dat niet geheel door de feministische karakters overwonnen kan worden.

Recensie: Schimmen - Dolly Alderton

Schimmen

1  2  3  4  5

Schimmen van Dolly Alderton is een vlijmscherp en geestig portret over moderne relaties.

Nina Dean vindt het niet erg om vrijgezel te zijn. Ze heeft haar leven op de rit, een prima relatie met haar ex en genoeg vrienden om haar sociale agenda vol te krijgen. Maar dan gebeurt het onwaarschijnlijke: ze ontmoet Max, via een datingapp. Hij is knap, heeft een goddelijk lichaam én een vaste baan. Maar bovenal kunnen ze urenlang praten, hebben ze allebei een hekel aan sport, dansen ze samen als dwazen en hebben ze na één date al een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Totdat Max plotseling niets meer van zich laat horen. Nina wordt gedwongen haar problemen onder ogen te zien: haar vaders Alzheimer wordt heftiger, en daarmee ook de ontkenningsfase van haar moeder, haar redacteur vindt haar nieuwe boekidee verschrikkelijk, en haar beste vriendin laat haar in de kou staan. Hoe wordt Nina ooit weer gelukkig?