Nachtmerries - Arne Dahl RECENSIE

Recensie: Nachtmerries - Arne Dahl

Arne Dahl, pseudoniem van de Zweedse Jan Arnald, is ondertussen ene gevestigde waarde binnen de traditie van Scandinavische thrillers. Vele van zijn boeken zijn vertaald en verfilmd. Met Nachtmerries is hij toe aan het vierde deel in de Berger & Blom-serie. De boeken kunnen zeker apart gelezen worden, maar om de achtergrond van de hoofdrolspelers goed te kunnen begrijpen is het aangeraden om alle delen in volgorde te lezen.

Sam Berger is ondertussen uit de politie gestapt en heeft een eigen privédetectivebedrijf uit de grond gestampt. Veel werk is er niet en bovendien zit hij er mentaal compleet door. Op het einde van Middenwater is zijn partner (zowel in werk als liefde) Molly Blom verdwenen. Ze was zwanger van Sam en nu negen maanden later heeft hij nog steeds niets van haar gehoord. Zijn psychologe Rita Ohlén probeert hem erbovenop te helpen. Dan roept deze zijn hulp in omdat één van haar patiënten plots verdwenen is. Nadja blijkt ontvoerd te zijn en men eist losgeld binnen de twee dagen. Berger gaat op onderzoek uit en krijgt hulp van de plots teruggekeerde Molly Blom. Wat volgt is een wervelende thriller vol spanning. We duiken terug in het duistere verleden van Molly. Alles houdt verband met vrouwenhandel, prostitutie en de Russische maffia. De actie en spanning loopt op en eindigt in rauwe scènes. Dahl gaat geweld en dood niet uit de weg en deinst er niet voor terug om belangrijke personages in zijn boeken plots te doen sterven.

Dahl behoort ongetwijfeld tot de top binnen het genre van de Zweedse crimi's. Nachtmerries begint eerder aarzelend met een inkijk in de psyche van Sam Berger. Het karakter van zowel Sam Berger als Molly Blom evolueert gedurende de serie waardoor de lezer zich goed kan inleven. Dahl houdt goed de balans tussen spanning, psychologische uitdieping en actie. Kenmerkend voor hem is dat hij geweld niet schuwt. Dahl schrijft zeer filmisch en schakelt op de juiste momenten een versnelling hoger of lager. Zo geeft hij de lezer de kans om even te bekomen van de gruwel, of om nieuwe psychologische inzichten te laten inzinken. Zijn stijl is zeer wervelend en verveelt op geen enkel ogenblik. En zoals elke keer in de reeks eindigt ook Nachtmerries weer met een cliffhanger van jewelste.

Nachtmerries kan gerust het sterkste deel van de nog jonge reeks genoemd worden. Dahl is zeker nog niet aan het eind van zijn Latijn wat Berger & Blom betreft. De karakters werden zo uitgewerkt dat er nog heel wat potentieel in zit. De Berger & Blom-boeken behoren tot het beste wat de thrillerwereld de voorbije jaren al heeft voortgebracht.

Recensie: Nachtmerries - Arne Dahl

Nachtmerries

1  2  3  4  5

Voormalig rechercheur Sam Berger is wanhopig. Zijn partner en geliefde, Molly Blom, is spoorloos verdwenen. Dan ontvangt Sam een vreemde maar lucratieve opdracht. Een vrouw is ontvoerd en haar therapeut is bereid om Sam genereus te compenseren als hij de politie erbuiten laat. Dan beseft hij dat zij misschien niet de enige is die gevaar loopt…