Banksy ontmaskerd - Manon Berns RECENSIE

Recensie: Banksy ontmaskerd - Manon Berns

Storm en zijn buren Jimi en Lara zien in de werkplaats van Storm's moeder een muurschildering van Banksy die ze aan het restaureren is voor verkoop. Bij de vrienden rijst de vraag of deze muurschildering niet zichtbaar hoort te blijven op de oorspronkelijke plek, voor alle mensen, in plaats van voor miljoenen verkocht te worden op een veiling. Dit én het thema van de muurschildering, milieuvervuiling, houdt hen zodanig bezig dat ze besluiten zelf iets te doen...

Blockbusters is met Banksy ontmaskerd alweer aan het zesde deel van de serie toe. Het blijft een uitermate interessant concept waarbij kunst en avontuur gecombineerd wordt op een heel speelse, eenvoudig te lezen manier. Manon Berns biedt daarmee een vrij uniek iets aan en dat werkt erg goed. Zelfs als volwassene is het heel leuk om te lezen en weer iets nieuw te leren. Bijna zou je willen dat Berns dit ook in thrillervorm ging doen voor volwassen lezers...
De informatie over de kunstenaar en zijn werken is compact gehouden, maar nodigt wel uit om op Google op zoek te gaan naar hoe de beschreven afbeeldingen er nu eigenlijk echt uitzien. Nergens voelt het als een les op school die opgedreund wordt, want Berns verwerkt alles naadloos in het verhaal.

Banksy ontmaskerd is helemaal zoals we van Berns gewend zijn, maar dat wil helemaal niet zeggen dat lezers die pas instappen in de serie er niet van zouden kunnen genieten. Je kan dit deel gewoon als een losstaand verhaal lezen en zonder problemen volgen. Er zijn niet heel veel verschillende personages en er wordt een korte toelichting gegeven op elk personage, ook al kennen de lezers die de hele reeks hebben gelezen ze wel al. Storm en zijn vrienden zijn herkenbaar voor jongeren in de doelgroep van tien tot twaalf jaar, maar ook de wat jongere lezers of de wat oudere lezers zullen veel plezier beleven aan dit avontuur. Want dat is het eigenlijk. Storm, Lara en Jimi gaan (opnieuw) een avontuur aan en dat levert genoeg prikkelende momenten op om de aandacht er goed bij te houden. Of je Banksy ontmaskerd écht spannend kan noemen? Ja en nee. Je wil zeker weten hoe het afloopt en er zitten zeker een paar momenten in die het adrenalineniveau laten stijgen, maar de thema's worden ruim behandeld en daardoor komt het accent toch meer daarop te liggen.

De kunst is in Banksy ontmaskerd erg actueel en erg maatschappelijk geïnspireerd. Banksy is een mythe die zich inzet voor de samenleving en daar heeft Berns een uitzonderlijk goede keuze gemaakt. Het is namelijk een kunstenaar waarvan elke jongere het werk zou moeten (her)kennen. Veel muurschilderingen zal je al een keer ergens voorbij hebben zien komen, maar het is ontzettend leuk om er in het kader van dit boek echt naar op zoek te gaan. Dat Banksy zelf anoniem wenst te blijven en zich daarmee in een sfeer van mysterie hult, is erg aantrekkelijk voor het verhaal.

Kortom, Banksy ontmaskerd is een plezier om te lezen en Berns leert de jonge lezers zeker wat over deze bijzondere kunstenaar en over het thema klimaat. Het geheel is niet heel diepgaand en vooral gericht op een kennismaking met beide onderwerpen, maar dat mag de pret niet drukken. Het hoge tempo en de herkenbare emoties van de personages zorgen ervoor dat het enigszins voorspelbare einde van deze zesde Blockbusters ruimschoots wordt goedgemaakt.

Blockbusters - Banksy ontmaskerd

1  2  3  4  5

De moeder van Storm restaureert de muurschildering Snowfall van de wereldberoemde en mysterieuze streetartist Banksy. Als de Blockbusters ontdekken dat de muurschildering verkocht zal worden in een galerie, willen ze Banksy waarschuwen. Straatkunst is van iedereen! Ze proberen contact te leggen met Banksy, maar er volgt geen reactie. Tot ze een protestschildering in hun eigen dorp vinden. Ze zijn echter niet de enigen die Banksy willen ontmoeten. Een opdringerige journalist probeert de kunstenaar te ontmaskeren en achtervolgt en bedreigt de Blockbusters. Ondertussen houdt de politie de Blockbusters nauwlettend in de gaten in verband met hun illegale graffitiactiviteiten. Lukt het Storm en zijn vrienden om met Banksy in contact te komen en zelf uit handen van de politie te blijven?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox