Op vleugels van de Adelaar - Kenn Follet RECENSIE

Recensie: Op vleugels van de Adelaar - Kenn Follet

Op vleugels van de Adelaar is een waargebeurd niet geromantiseerd en niet gefictionaliseerd verhaal. Het gaat over medewerkers van een groot Amerikaans computerbedrijf die rond 1978 werkzaamheden uitvoeren in Iran wanneer daar een burgeroorlog uitbreekt. De revolutie barst los terwijl de mensen van de EDS het land proberen uit te komen wanneer de paspoorten van twee directeuren afgenomen worden. Lukt het Ross Perot, eigenaar van het bedrijf, om zijn medewerkers vrij te krijgen?

Het boek begint met een waslijst aan personages die belangrijk zijn voor het verhaal. Het zijn er erg veel en onmogelijk om te onthouden maar deze lijst is fijn als referentie tijdens het lezen van het verhaal. Op vleugels van de Adelaar duikt in het leven van de EDS (Electronic Data Systems) medewerkers in Iran terwijl daar een revolutie losbarst. De EDS heeft een plan klaarliggen wat uitgevoerd kan worden wanneer er van bovenaf besloten wordt om te evacueren. Maar wanneer ze op dat punt komen lopen ze tegen een aantal problemen aan wat resulteert in het achterblijven van een aantal personeelsleden. Het verhaal gaat erover of het lukt om ook de achterblijvers veilig thuis te krijgen.

Op vleugels van de Adelaar is opgedeeld in verschillende delen welke op hun beurt bestaan uit verschillende hoofdstukken. Ieder hoofdstuk is geschreven vanuit een ander perspectief waarbij de meeste, belangrijke, mensen in het verhaal aan het woord komen. Het verhaal is zo opgebouwd dat er eerst heel veel informatie gedeeld wordt over verschillende personages en hun situatie voordat het verhaal echt vaart maakt. Dit maakt dat de eerste helft van het boek minder vlot leest dan de tweede helft. Maar Ken Follett heeft bijna 600 pagina's voor het hele verhaal dus deze ruimte is er dan ook. Het missen van wat spanning in de eerste helft van het verhaal wordt ruimschoots goedgemaakt in de tweede helft van het verhaal. Soms, bij het lezen van het verhaal, vraag je je af of het daadwerkelijk een waargebeurd verhaal is, zo spannend zijn sommige passages. Dit maakt dan ook dat wanneer het verhaal echt vaart maakt en spannend wordt, het boek bijna niet meer weg te leggen is.

Zoals hierboven genoemd heeft Kenn Follet verschillende hoofdstukken vanuit het perspectief van meerdere personages geschreven. Hierdoor bouw je niet echt een band op met één of meerdere personages omdat ze minder aan bod komen. Wel krijg je hierdoor een heel goed beeld van de verschillende personages, hun situatie en hun aandeel in het verhaal. De keuze voor deze manier van het verhaal vertellen past daardoor erg goed bij het boek.

Op vleugels van de Adelaar is een ontzettend indrukwekkend en spannend verhaal waarbij je jezelf vaak afvraagt tijdens het lezen hoe dit verhaal waargebeurd kan zijn. Er zijn veel personages betrokken waardoor je soms tijdens het lezen weer even terug moet gaan naar de personagelijst om uit te vogelen over wie het nu ook alweer gaat. Desondanks is het een ontzettend goed en spannend boek wat ik iedereen aanraad om te lezen, daarom krijgt dit boek ook zeker 5 hartjes!

Op vleugels van de adelaar

1  2  3  4  5

Een echte klassieker van Ken Follett, gebaseerd op historische feiten

Teheran, december 1978. Het regime van de sjah wankelt, de anti-Amerikaanse stemming groeit. EDS, een Amerikaanse computermaatschappij, heeft het merendeel van haar personeel naar veiliger oorden gestuurd. Slechts enkele topfunctionarissen zijn achtergebleven. Dan wordt van twee EDS-directeuren het paspoort afgenomen. Op grond van vage beschuldigingen worden ze, zonder enige vorm van proces, gevangengezet. De Amerikaanse ambassade functioneert nauwelijks meer en wanneer de revolutie in alle hevigheid losbarst, lijkt ontsnappen helemaal onmogelijk geworden…