Breekbaar als glas - Gena Showalter RECENSIE

Recensie: Breekbaar als glas - Gena Showalter

In Breekbaar als glas wordt het sprookje Assepoester verteld... Maar dan anders. In Enchantia woont prinses Ashleigh, ook wel bekend als de glasprinses. Die bijnaam heeft ze gekregen omdat ze een zwakke gezondheid heeft en geen magische krachten. Een orakel heeft aangekondigd dat zij een personage is uit het sprookje Assepoester, maar zelf weet Ashleigh niet elk personage ze is. Is zij Assepoester, of toch eerder de boze stiefmoeder?

Breekbaar als glas is het tweede deel dat Gena Showalter uitbrengt in deze serie, na Koud als sneeuw. Hoewel het een serie is, zijn de boeken prima los te lezen. Aanvankelijk gaat het om een volledig gescheiden verhaallijn in Breekbaar als glas, maar uiteindelijk komen de personages van Koud als sneeuw ook tevoorschijn in het boek. Het is een fijn weerzien met die personages maar voorkennis is niet nodig!

Dit boek is een duidelijk voorbeeld van Young Adult Fantasy. Breekbaar als glas zit boordevol magische wezens en magie, en het speelt zich af in een wereld ver weg van de aardbol (Enchantia). Daarnaast komt er ook heel wat romantiek voor in het boek! Tussen Ashleigh en een bepaald personage klikt het aanvankelijk helemaal niet, maar beetje bij beetje leren ze elkaar (en hun geschiedenis) beter kennen. Niet veel later vliegen de vonken ervan af en kan de lezer genieten van heel wat romantische en lieve momenten. Het is heel fijn om die transitie als lezer mee te maken en de twee personages zijn een heel schattig paar!

Net zoals in Koud als sneeuw, heeft Gena Showalter in dit boek veel aandacht besteed aan het beschrijven van de personages. Ze hebben allemaal een uitgesproken karakter, waardoor de personages heel realistisch aanvoelen. Ook de interacties tussen de verschillende personages is fijn om te lezen, met een vleugje humor maar ook met voldoende spanning.

Wat nog erg origineel is in beide delen van de serie, is dat de personages zelf beseffen en weten dat ze deel uitmaken van een sprookje. Dat zorgt ervoor dat ze vaak hun eigen handelen gaan analyseren om te weten te komen welk personage in het sprookje ze nu eigenlijk zijn en dat levert heel interessante taferelen op. Want handelen de personages zo omdat ze denken dat ze een bepaald personage zijn? Of handelen ze omdat ze een bepaald personage net niet willen zijn? Het is erg boeiend om die gedachtegangen te volgen als lezer.

Breekbaar als glas van Gena Showalter is een vlotte Young Adult Fantasy boordevol romantiek en spanning. Een aanrader voor iedereen die houdt van sprookjes, magische wezens en verre koninkrijken!

Breekbaar als glas

1  2  3  4  5

Welkom in The Forest of Good and Evil, waar sprookjes niet alleen echt zijn, maar ook de toekomst voorspellen…

Prinses Ashleigh Charmaine, beter bekend als de Glasprinses, is geboren met een zwak hart waardoor ze kwetsbaar is, zo breekbaar als glas. In tegenstelling tot haar twee zussen heeft ze ook geen magische krachten, en ze leeft met het idee dat elke dag haar laatste kan zijn. Tot een orakel aankondigt dat het Ashleighs lot is om Assepoester te zijn, met een knappe prins te trouwen en het koninkrijk van Sevon te redden van hun wrede overheersers.

Ashleigh heeft zo haar twijfels over de profetie. Iedereen kijkt op haar neer, tot en met de dieren aan toe! En de prins die ze geacht wordt te betoveren, minacht haar nog het meest. Zal Ashleigh ooit koningin worden zoals haar is voorspeld? Of verliest ze alles wat haar lief is?