De onzichtbare vrouw - Erika Robuck RECENSIE

Recensie: De onzichtbare vrouw - Erika Robuck

Het is maart 1944, de Amerikaanse Virginia Hall reist af naar Europa en belandt in Parijs, wanneer daar de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Ze besluit mee te vechten en wordt gerekruteerd door de SEO (Special Operations Executive), een groep die zich verzet tegen de nazi's door te spionage en te saboteren. Virginia blijkt een erg goede spion. Maar dan maakt ze één verkeerde inschatting - met dodelijke gevolgen. Nog steeds wordt ze iedere dag herinnerd aan het verraad dat haar eerste operatie heeft doen mislukken en ze wil er alles aan doen om de dappere mensen die daarbij omkwamen te wreken. Virginia sluit zich aan bij een nieuwe missie en wil er alles aan doen om deze te laten slagen.

De onzichtbare vrouw is een prachtig verhaal over een heldhaftige spionne. Het verhaal is dan ook erg interessant, maar er had meer uitgehaald kunnen worden. Deze historische roman gebaseerd is op het opmerkelijke waargebeurde verhaal van de heldin Virginia Hall uit de Tweede Wereldoorlog.

In De onzichtbare vrouw is het personage Virginia Hall een voorbeeld van een feministische vrouw die groeit in haar rol van een doodgewoon meisje naar een gevaarlijke spion. Haar groei is prachtig om te volgen. Maar een kanttekening: de emoties blijven helaas wat uit. Dit kan liggen aan de ietwat afstandelijke schrijfstijl van Erika Robuck of dat je door de kracht van Virginia Hall geen band kan krijgen met haar. Ze is erg sterk, maar juist daardoor wat onbenaderbaar.

De schrijfstijl is dan ook wat afstandelijk en veelal beschrijvend. De onzichtbare vrouw heeft vier delen, maar in geen enkel deel volg je De onzichtbare vrouw vanuit Virginia. De delen geven dat ook een vrij vertekend beeld van de situatie va de Tweede Wereldoorlog en dat doen wat tekort aan de heftige situatie in deze tijd. Daarentegen is het onderzoek naar deze tijd en de gebeurtenissen perfect uitgevoerd. Tot in de detail is het kloppend en verwerkt in De onzichtbare vrouw door Erika Robuck.

Het perspectief van De onzichtbare vrouw is erg wennen en zorgt voor een wat oppervlakkige band met het hoofdpersonage. Het verhaal op zichzelf is krachtig neergezet inclusief de research die is gedaan. Het totaalplaatje klopt, al mis je toch wat emotie in De onzichtbare vrouw

De onzichtbare vrouw

1  2  3  4  5

Hoe de gevaarlijkste spionne van de geallieerden de nazi's te slim af was.

Op zoek naar avontuur reist de Amerikaanse Virginia Hall begin jaren 40 af naar Europa. Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt woont ze in Parijs. Ze besluit te vechten voor haar tweede thuis en wordt gerekruteerd door de seo, de Special Operations Executive, die zich bezighoudt met spionage en sabotage tegen de nazi's.
    Virginia blijkt een briljante spion. Maar dan maakt ze één verkeerde inschatting - met dodelijke gevolgen. Elke dag wordt ze gekweld door het verraad dat haar eerste operatie heeft doen mislukken en ze wil er alles aan doen om de dappere mensen die daarbij omkwamen te wreken. Ze is vastbesloten haar nieuwe missie te doen slagen. Vooral als ze ontdekt wat - en wie - ze echt beschermt.