De beller op lijn vier - J.D. Barker RECENSIE

Recensie: De beller op lijn vier – J.D. Barker

In de Beller op lijn vier volgen we Jordan Briggs. Ze maakt een van de meest geluisterde programma’s op de radio. Doordat ze nooit een blad voor de mond neemt heeft ze miljoenen luisteraars. Elke dag wordt er naar haar programma gebeld door luisteraars die Jordan te woord staat. Op een dag wordt er gebeld door een luisteraar genaamd Bernie. Hij wil een spelletje spelen: kiest Jordan voor taxi’s of ubers? Jordan heeft geen idee waar Bernie naartoe wil en maakt een keuze. Niet veel later worden er 7 taxi’s opgeblazen en zijn er meerdere doden. Het verkeer in New York ligt helemaal plat. Al snel komt Jordan erachter dat Bernie een levensgevaarlijk spel speelt, en zij is de hoofdact…

Met De beller op lijn vier heeft J.D. Barker een razendspannende thriller geschreven. De twee hoofdpersonages zijn Jordan, de presentatrice van de radio, en Cole, een rechercheur die momenteel voor de verkeerspolitie werkt. Cole is een karakter dat je vrijwel meteen in je hart sluit. Hij is serieus, werkt hard en wil graag weer terug naar de afdeling moordzaken. Hij houdt van gerechtigheid en zodra hij lucht krijgt van de dreiging van Bernie doet hij er alles aan om de levens te redden van de mensen die hij bedreigt. Cole is een goed geschreven karakter waar je als lezer echt mee meeleeft. Jordan daarentegen is arrogant, egocentrisch en denkt alleen maar aan de luistercijfers. Ze is totaal geen sympathiek karakter en juist dat maakt haar zo boeiend. Ze is geen geweldige held in het verhaal die alles voor anderen overheeft, nee, ze is eigenlijk best wel een kreng. J.D. Barker zet haar geweldig neer en het is stiekem wel verfrissend om over een hoofdpersonage te lezen dat (in eerste instantie) geen sympathie opwekt.

Het verhaal van De beller op lijn vier zit fantastisch in elkaar. In het begin heb je nog niet direct een idee waar het verhaal heengaat, maar langzaamaan wordt het duidelijk waar de auteur naartoe werkt. Door de korte hoofdstukken, van gemiddeld zo’n 5 pagina’s, vlieg je echt door het boek heen. In de eerste 100 pagina’s wordt het verhaal opgebouwd, maar daarna gaat het los. Het boek bevat constant actie en in elk hoofdstuk vindt er wel iets schokkends plaats. Als lezer zit je op het puntje van je stoel en probeer je erachter te komen wie het wel en wie het niet gaat overleven. Elk hoofdstuk eindigt daarnaast wel met een cliffhanger, soms is dat een grote cliffhanger en in een ander hoofdstuk is het iets minder groot, maar het zorgt er wel voor dat je continu door wilt blijven lezen.

J.D. Barker heeft ook een heel fijne schrijfstijl. Hij weet alles gedetailleerd genoeg te omschrijven, zodat je echt een beeld kan vormen van de omgeving. Dit voegt veel toe aan het verhaal, want je hebt bijna het gevoel dat je in het gebouw zit samen met Jordan. Het is alsof je zelf het verhaal ingezogen wordt en het moet proberen te overleven.

Tijdens het lezen van De beller op lijn vier zal je af en toe misschien een verband zien met de film Die Hard. Verhaaltechnisch zitten er een aantal overeenkomsten in. Maar daarnaast heeft dit boek, net als Die Hard, continu actie en zit je op het puntje van je stoel. Ben je fan van thrillers? Dan moet je De beller op lijn vier hebben gelezen!

De beller op lijn vier

1  2  3  4  5

Jordan Briggs is de koningin van de New Yorkse radio. Ze neemt geen blad voor de mond en deelt dagelijks haar ongezouten mening met meer dan vijf miljoen luisteraars. Op een dag spreekt ze de inbellende Bernie, die live een spelletje wil spelen. Jordan moet kiezen tussen Ubers of taxi’s. Ze kiest taxi’s en vergeet het gesprek al snel. Tot er vlak voor haar kantoor zeven taxi’s ontploffen.

Terwijl de brandweer en ambulances uitrukken en het aantal slachtoffers oploopt, hangt Bernie weer aan de lijn. Zo begint een klopjacht op een onzichtbare, volledig losgeslagen moordenaar – live gevolgd door vijf miljoen luisteraars. Is Jordan sterk genoeg om dit gruwelijke spel te winnen?