Verstoten - Sterre Collins RECENSIE

Recensie: Verstoten - Sterre Collins

De zestienjarige Lucy is zonder vader opgegroeid en woont alleen met haar moeder Carleen. Als haar beste vriendin Zahra haar meesleurt naar de kermis ontmoet ze daar de oudere Fraser, een buitenstaander. Lucy voelt zich helemaal goed bij hem, hij luistert naar haar en lijkt wel de enige die haar oprecht begrijpt. Na het horen van haar verhaal helpt Fraser haar zoeken naar haar vader, die haar, volgens haar moeder, verlaten heeft toen ze drie was. Maar is het verhaal wel zoals haar moeder het altijd heeft verteld? En is de mysterieuze Fraser wel wie Lucy denkt dat hij is?

In Verstoten zul je veel verschillende onderwerpen tegenkomen, maar geen enkele daarvan kan als luchtig omschreven worden. Sterre Collins heeft een heftig boek neergezet, waarin ze moeilijke onderwerpen heeft aangesneden en waarin de verwarring en frustratie van tiener Lucy oprecht worden neergezet. De eerste helft van het boek is echter tergend langzaam. Je valt in een herhalend patroon, waarbij de ruzie tussen Lucy en haar moeder en de hulpeloosheid van Lucy een belangrijke rol spelen, met daartegenover de lichtpuntjes in haar leven door Fraser. Je weet als lezer dat Fraser foute boel is, nog voordat hij zijn eerste woorden heeft uitgesproken. Het gedrag van Lucy is dan ook ronduit frustrerend, want hoe kan zij dit niet zien? De traagheid van de eerste helft maakt dat dit deel moeizaam leest, echter schetst deze traagheid wél een goed beeld van hoe Lucy langzaam wegzakt door de druk en drukte van haar tienerleven.

Op de tweede helft van Verstoten komt de vaart er in. Je kunt voorspellen wat er gaat gebeuren, maar het tempo en de intensiteit er van zorgen er voor dat je vanaf dat punt het boek niet meer weg gaat leggen, tot en met de laatste pagina. En dit alles is op een heel bijzondere manier neergezet door Sterre Collins. De gewone verhaallijn wordt ondersteund door een mix van brieven van Lucy’s vader en de diepste gedachten van zowel Lucy als Fraser. Op deze manier neemt Verstoten je niet alleen mee door het hoofd van Lucy, maar krijg je achtergrond via de brieven van haar vader en een kijkje in het hoofd van Fraser. Hierdoor krijg je een realistisch beeld van alle belangrijke personages en ga je met ze meeleven. Waar Lucy in het begin vooral zeurend overkomt begin je later langzaam te begrijpen hoe ze zo is en wil je haar later vastpakken en beschermen.

Als je op zoek bent naar een luchtige YA dan ben je hier niet aan het juiste adres, want de onderwerpen laten je nog een lange tijd nadenken over welke keuzes jij zelf wel of niet zou maken. Sterre Collins heeft met haar creatieve insteek het verhaal zo neergezet dat je met Lucy mee de wereld in zakt, en soms zelf ook niet meer weet wat nou de goede gedachte is. Al met al is Verstoten een verhaal waarbij je, als je door de moeizame eerste helft heen bent, versteld zult staan van de rauwe waarheid en keuzes van Lucy en zal Verstoten een boek zijn dat je niet snel zult vergeten.

Recensie: Verstoten - Sterre Collins

Verstoten

1  2  3  4  5

Lucy is een rustige, wat onzekere zestienjarige. Haar vader heeft zijn gezin verlaten toen Lucy drie jaar was en sindsdien woont ze samen met haar moeder, Carleen. Als ze de oudere Fraser ontmoet, steunt hij haar in haar zoektocht naar antwoorden over haar vader, die volgens haar moeder niets waard was. Maar is Fraser wel de man die hij lijkt? De gebeurtenissen rondom de Nederlandse Bonnie en Clyde brachten Sterre Collins op het idee voor deze roman.