All I'm becoming - Rozemarijn van Kampen RECENSIE

Recensie: All I'm becoming - Rozemarijn van Kampen

In drie aparte hoofdstukken neemt Rozemarijn van Kampen ons mee in haar proces van persoonlijke groei. De poëzie in All I'm becoming vertelt iets over de verschillende aspecten van het leven: pijn, liefde en groei.

All I'm becoming is geen bundeling van losse gedichten, maar vertelt eerder een verhaal. Een erg intiem verhaal dat al meteen voelbaar is vanaf het voorwoord dat van Kampen deelt met de lezer. Misschien is 'verhaal' niet het goede woord, maar is het meer een rode draad, waaraan je het leven van de verteller kan volgen en waaraan bepaalde thema's opgehangen worden. Er zijn zijtakken, zeker, maar eigenlijk keert van Kampen wel altijd terug naar die centrale levenslijn van de verteller, om van daaruit weer verder te gaan.

Bij gedichten denken veel mensen aan vaste structuren die móeten rijmen, maar zo is All I'm becoming helemaal niet. In een vrije versvorm beschrijft van Kampen haar ideeën en neemt ze de lezer mee haar gedachtewereld in. Op veel bladzijden is wel enige (visuele) structuur te vinden en ontstaat er een bepaalde symmetrie in de opbouw van het gedicht. Dat zijn wel de prettigste gedichten om te lezen, die bieden als het ware enige houvast terwijl je de inhoud probeert te begrijpen.

Begrijpen wat de auteur probeert duidelijk te maken is zeker een onderdeel van het lezen van All I'm becoming. Toch komt daar nog een groot aspect bíj en dat is 'voelen'. Van Kampen probeert door middel van deze vrije vers een bepaalde sfeer te creëren waarin de lezer meedeelt in haar gevoelens. Dat lukt niet elke pagina even goed, maar met name op de bladzijden waar ze weinig woorden gebruikt, hebben deze woorden des te meer impact. De verwarring van het opgroeien, de pijn die liefde kan veroorzaken, maar ook de troost die het kan bieden komen allemaal aan bod én zijn erg herkenbaar. Ook al doet van Kampen een poging om de negatieve gevoelens niet op elke bladzijde hoogtij te laten vieren, toch overheersen ze doorheen het gehele boek wel en je krijgt er dan ook een soort 'blue' gevoel van. De valkuil, waar van Kampen toch enkele malen in stapt, is om de verteller niet te meelijwekkend of klagend te laten overkomen. Over het geheel genomen is er genoeg begrip opgeroepen en zie je als lezer vooral de veerkracht en de groei van het centrale ik-personage, maar dat gevoel is niet op elke bladzijde even sterk en is zeker een punt waar je je aan kan irriteren.

Iets wat niet zozeer irritatie opwekt, maar wel sprankeling mist is de lay-out van All I'm becoming. Er valt nog meer te doen met de vormgeving van de gedichten en de schikking van de woorden op de bladzijden. Nu is er maar een enkele keer gespeeld met de lay-out, maar zeker op de bladzijden waar heel weinig regels worden gebruikt, zou het zoveel meer impact maken als de woorden niet steeds links bovenin op de bladzijde stonden.

All I'm becoming is persoonlijk, maar toch zullen veel lezers zich kunnen inleven in de gevoelens van de verteller. De situaties die beschreven worden zijn ontdaan van enige opsmuk en kunnen zich in meerdere contexten afspelen, en dat maakt het erg interessant. Niet alle gedichten zijn even sterk, maar er zitten zeker bladzijden bij waarop van Kampen hard binnenkomt bij de lezer. Het geheel mist nog wat originaliteit, wat eigenheid, en het sprankelt af en toe te weinig, maar het is prettig leesbaar en stipt enkele belangrijke thema's aan, zoals liefde voor je eigen lichaam.

All I'm Becoming

1  2  3  4  5

Everyone struggles with something, but no one can't grow. This is one of the messages in Rozemarijn's book 'All I'm Becoming'. In this autobiographical poetry collection, Rozemarijn divides their life into three themes: hurt, love, and growth. Each theme talks about a different aspect of life, but they are all connected.