Brieven van vroeger - Erica James RECENSIE

Recensie: Brieven van vroeger - Erica James

In het dorpje Melstead St. Mary in Suffolk, ontvangen vier vrouwen in de herfst van 1962 anonieme brieven die hun leven op de kop dreigen te zetten. De brieven willen geheimen ontrafelen die jarenlang verborgen zijn gehouden... Wanneer Romily Devereux -Temple, de spil van de familie, terugkeert na een reis naar Palm Springs, merkt ze dat er dingen zijn veranderd. Ze doet haar best om iedereen bij elkaar te houden, maar dat is niet altijd even makkelijk.

Brieven van vroeger is het vervolg op 'Het grote huis'. Dit is echter niet te zien op de voor- of achterzijde van het boek. Ook als je 'Het grote huis' niet hebt gelezen, kun je Brieven van vroeger prima los lezen. Wel wordt het lezen misschien makkelijker, wanneer je het eerste deel hebt gelezen. Het boek is namelijk geschreven vanuit veel verschillende perspectieven. Zo is Romily natuurlijk de spil van het gezin, maar je maakt ook kennis met onder andere haar stiefkinderen en hun partners en kinderen. In het eerste deel van Brieven van vroeger worden deze personages geïntroduceerd, bovenaan het hoofdstuk is duidelijk aangegeven vanuit wie het geschreven is en in welk jaartaal het hoofdstuk zich afspeelt. Dat het boek zoveel verschillende personages heeft, heeft zijn voor- en nadelen. Het is namelijk soms best even schakelen en het kan ook verwarrend zijn: wie is nu ook alweer wie? Door de verschillende perspectieven leer je echter wel iedereen goed kennen en krijg je een goed beeld van alle kanten van het verhaal. Ook heb je vaak met het ene personage meer affiniteit dan met het andere personage. Door de korte hoofdstukken, leest het boek echter heel prettig. Daarnaast ben je vaak nieuwsgierig naar de afloop van het verhaal: wie heeft deze brieven geschreven en waarom?

De kwestie van de brieven is de hoofdlijn van het verhaal. De brieven hebben allemaal een link met het verleden. Vanuit deze hoofdlijn verspreiden veel andere boeiende verhalen zich en ook bevat het boek interessante flashbacks naar de oorlogsjaren. Hoe verder je komt in het boek, hoe zekerder je bent van het feit dat bepaalde geheimen uit gaan komen. Hoe gaat de buitenwereld hierop reageren? Erica James brengt alle verhalen tot een mooie afloop, ook kom je erachter wie de brieven heeft geschreven en waarom. Knap hoe Erica James alle verhaallijnen tot een mooie einde heeft gebracht!

Brieven van vroeger is een verhaal over fouten en liefdes uit het verleden, wat zeker zorgt voor spanning!

Brieven van vroeger

Erica James

11 mei 2021

ISBN 9789026155086
    Uitgever De Fontein
    523 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

Engeland, 1962. Romily Devereux is al ruim twintig jaar de spil van de familie, en ze doet haar best iedereen bij elkaar te houden, maar dat is niet altijd makkelijk. Vooral niet nu een nieuwe generatie volwassen is en volwassen fouten maakt: onbeantwoorde liefdes, mislukte relaties, en geheimen uit het verleden die nu hun tol eisen. In deze roerige tijden is Romily de steun en toeverlaat voor iedereen. Dus als zij zelf een kans krijgt op nieuw geluk, staat ze voor een keuze: kiest ze voor haar familie, of voor zichzelf?