Zwanenzang - Karin Fossum RECENSIE

Recensie: Zwanenzang - Karin Fossum

Het onbewogen Svartlandsskog wordt wreed uit haar rust verstoord als een paar spelende kinderen op het lijk van de tiener Gritt Zeeland stuiten. Als inspecteur Konrad Sejer en zijn team op onderzoek uitgaan, blijkt dat er diverse gebeurtenissen aan vooraf zijn gegaan. Wat is er toch gebeurd dat de beeldschone Gritt het leven moest laten? De agenten van het Noorse politieteam krijgen de eer om het raadsel erachter op te lossen, al lijkt de situatie steeds nijpender te worden naarmate ze dichter bij de waarheid komen...

Karin Fossum maakt gebruik van een aantal kenmerken waarmee ze Zwanenzang laat onderscheiden van het gros van de thrillers. Zo wordt het boek niet met een spannende en prikkelende proloog gestart, maar juist met een ietwat druilerige scène waarin een onbekende jongeman met overgewicht een omstandigheid aankaart. Het heeft niets met de flaptekst te maken en de spanning is ver te zoeken. De bijzondere opmaak van het boek maakt de nieuwsgierigheid naar het belang van dit stuk groot. Zwanenzang kent namelijk geen hoofdstukken, terwijl er toch verschillende personages aan het woord komen. De tijd verloopt chronologisch en omdat elk karakter een eigen inzicht in het verhaal brengt, zorgt deze eenheid voor een compleet geheel waarin de krachten van de personagers optimaal benut worden. Deze sterke zet verbloemt de simpele schrijfstijl in het stereotype onderwerp en bezorgt de lezer incidenteel een gevoel van onbehagen, terwijl de belangstelling geprikkeld blijft.

Het zijn dit keer ook niet slechts de schouders van een individu die het verhaal dragen, maar juist het geraamte dat de belangrijkste personages samenbrengt. Ze worden uitvoerig beschreven en komen heel menselijk over. Zo komt de gedachtegang van een vrouw over haar kapotte huwelijk naar voren, evenals de bezorgdheid van een moeder om haar zoon, of de onverschrokken levens van tieners. Fossum bewijst dat een thriller ook effectief kan zijn zonder dat een eigengereide en vastbijtende inspecteur alle regels overtreedt. Haar inspecteur, Konrad Sejer, is op het eerste gezicht een stugge man, maar met een flink stuk zachtheid in hem. Hij wil als geen ander de zaak zo snel mogelijk oplossen, maar beseft dat dwang hem nergens zal helpen. Zijn slimme trucjes komen sympathiek over, waardoor het niet moeilijk is empathie voor het realistische personage op te wekken. Hij heeft een zwak voor zijn hond Frank, maar hoe en in welke mate deze band bestaat blijft onduidelijk. Zwanenzang is het vijftiende deel in de reeks met de inspecteur en hoewel het boek zeer geschikt is om als standalone te lezen, missen de kleine details die het grote geheel zichtbaar kunnen maken. Het is dus het leukst om de reeks bij het begin te starten, want zo mis je niets in de persoonlijke levens van de personages en groei je met ze mee.

Zwanenzang bevat geen nagelbijtende actie en is ook niet bijster origineel te noemen, maar de sympathieke personages weten wat teamwork inhoudt en doen een deugdelijk onderzoek waar je als lezer het genoegen hebt om dichtbij te komen. De rendez-vous met het Noorse politieteam geeft het gevoel alsof je erbij hoort en zorgt voor een heel plezierig boek.

Recensie: Zwanenzang - Karin Fossum

Zwanenzang

1  2  3  4  5

Psychologische en razend spannende thriller van de koningin van de Scandinavische crime

Een alleenstaande moeder vindt een verontrustende tekening in de slaapkamer van haar zoon. Een jonge man en een tiener ontmoeten elkaar toevallig in het bos van de Svartlandsskog. De volgende dag wordt de zestienjarige Gritt Zeeland dood aangetroffen in hetzelfde bos. Wat hebben deze drie ogenschijnlijk toevallige gebeurtenissen met elkaar te maken?

Als hoofdinspecteur Konrad Sejer de zaak krijgt toegewezen, heeft hij in eerste instantie alleen maar meer vragen, en geen enkel antwoord. Gritt Zeeland was een beeldschoon maar heel teruggetrokken meisje, dat niet veel vrienden had. Toch waren heel veel mensen wel degelijk in haar geïnteresseerd, jong én oud. Dan komen er bij het onderzoek een paar ontluisterende waarheden boven water.