Noorderlicht - Mariska Overman RECENSIE

Recensie: Noorderlicht - Mariska Overman

Vier onlinevrienden - Noor, Magnus, Katja en Frode - met verschillende nationaliteiten die elkaar nog nooit in het echt hebben gezien besluiten elkaar te ontmoeten op een zeilschip in Noord-Noorwegen. Maar het is niet zomaar een leuke ontmoeting. Ze hebben afgesproken om tijdens de tocht van acht dagen iemand te vermoorden. De bedoeling is dat ze niet gepakt worden en daardoor kunnen ontdekken of ze zich schuldig voelen. Hoe gaan ze kiezen wie ze gaan vermoorden? En kunnen ze elkaar wel vertrouwen?

Noorderlicht begint met een proloog, waardoor er meteen een mysterieuze sfeer neergezet wordt. Deze sfeer loopt door heel boek, omdat je je blijft afvragen wie ze uiteindelijk gaan vermoorden en of het loopt zoals ze gepland hadden. Alles in het heden is geschreven vanuit het perspectief van Noor en het leest alsof ze het echt vertelt. Hierdoor beleef je de reis alsof je er zelf bij bent. Dit zal ook komen doordat Mariska Overman de tocht met het zeilschip zelf heeft ondernomen en veel gebeurtenissen waargebeurd zijn. Als je het mysterie buiten beschouwing neemt krijg je door dit boek te lezen zin om naar Noorwegen te gaan!

De hoofdstukken vanuit Noor worden afgewisseld door chats van de vier voor de reis. Hierdoor leer je de personages kennen, kom je erachter hoe ze elkaar hebben leren kennen en hoe ze op het idee zijn gekomen om iemand te vermoorden en waarom. Daarnaast begint elke dag met een definitie van een belangrijk woord in het boek, zo kom je wat te weten over het noorderlicht, orka's en andere begrippen. Ook zijn er fragmenten uit een tv-show dat maanden later afspeelt, waarin passagiers van de reis terugblikken. Hierdoor word je regelmatig op het verkeerde been gezet. De afwisseling van de hoofdstukken zorgen ervoor dat Noorderlicht vlot leest, Mariska Overman heeft een fijne schrijfstijl.

Geen van de personages zijn goed uitgewerkt en blijven wat mysterieus, dat is onderdeel van het boek, maar ergens ook wel een beetje jammer. Ook wil Noor de andere passagiers niet goed leren kennen, omdat dat de keuze om iemand te vermoorden moeilijker maakt. Hierdoor leer je ze als lezer ook niet echt kennen. Alleen de dingen die Noor opvalt aan iemand wordt duidelijk. Gezien de hoofdstukken geschreven zijn vanuit het perspectief van Noor zou je verwachten haar wel beter te leren kennen, maar dit is niet zo. Je komt wat te weten over haar verleden en waarom ze bepaalde keuzes maakt. Maar ze blijft ook heel mysterieus en is niet altijd even goed te peilen. Het ene moment komt ze braaf over, maar dan maakt ze weer een keuze die daar niet bij past. Hierdoor word je als lezer heen en weer geslingerd.

In het begin van Noorderlicht zat er genoeg vaart in het verhaal, maar in het middenstuk kabbelt het een beetje voort en wordt het wat te veel van hetzelfde. Het einde daarentegen is een storm en verwarrend. Er zit iets in dat ik niet heel verrassend vond en daarna was het even niet helemaal meer te volgen. Je blijft met wat vragen achter. Dit zorgt ervoor dat ik het boek niet helemaal tevreden dicht heb geslagen.

Noorderlicht van Mariska Overman is een thriller met een origineel verhaal en een mysterieuze sfeer. Het boek gaat over vertrouwen, leest vlot en zorgt ervoor dat je je even in Noorwegen waant.

Noorderlicht

1  2  3  4  5

Noor is Nederlands. Frode is Deens. Magnus is Engels. Katja is Duits. Ze hebben elkaar ontmoet op een online literair forum. Een van hen had een idee. Nu bevinden ze zich op een zeilschip in de ijzige winterkou van Noorwegen. Net als de andere passagiers zijn ze op zoek naar het befaamde noorderlicht. Maar ze zijn ook op zoek naar een slachtoffer: iemand moet dood. Dat hebben ze afgesproken. Maar zo simpel blijkt het niet te zijn.