De woestijndief - Emmelie Arents RECENSIE

Recensie: De woestijndief - Emmelie Arents

Taran weet dat hij in één ding onverslaanbaar goed is: het stelen van dingen. Dat in tegenstelling tot zijn tweelingbroer Amir, die het liefst in een goed boek duikt. De laatste diefstal van Taran loopt echter tot een drama uit, waardoor zijn tweelingbroer Amir wordt beschuldigd van zijn diefstal in plaats van Taran zelf. Wil Amir zijn vrijheid terug krijgen, dan moet hij deel nemen aan het Labyrint. Het Labyrint is een magisch spel die wordt gehouden onder criminelen om hun vrijheid terug te krijgen. Taran doet er ondertussen alles aan om Amir te redden, terwijl de toekomst van hun land op het spel staat...

De woenstijndief is het eerste deel van deze serie, geschreven door Emmelie Arents. In deze reeks volgen we Taran, een meesterdief. Wanneer je het boek openslaat en de eerste bladzijdes leest, wordt je als lezer direct in een spannende actiescène gesleurd. Taran heeft weer iets gesloten, maar zijn broer Amir is hier flink op tegen en snapt niet waarom zijn broer dit doet. Het was zeer interessant om deze tweeling te volgen, die duidelijk twee sterke tegenpolen van elkaar zijn. Maar toch houden ze van elkaar, waardoor Taran er alles aan wil doen om zijn broer te redden van het Labyrint. De woestijndief is een heel interessant en vermakelijk verhaal, en na het lezen van dit boek kan je niet wachten totdat je het tweede deel in handen hebt!

Dit verhaal wordt verteld uit meerdere perspectieven. Het eerste aantal hoofdstukken werd voornamelijk geschreven vanuit Taran. Het was prettig dat Emmelie Arents ervoor heeft gekozen om niet direct aan het begin van het verhaal te switchen naar andere perspectieven, zodat je als lezer Taran goed leert kennen. Later wordt ook geschreven vanuit het oogpunt van Amir: zeer interessant, aangezien hij aan het Labyrint meedoet. Verder hanteert Emmelie Arents in De woestijndief een zeer prettige schrijfstijl. Het is een erg spannend boek, en Emmelie weet continu je aandacht bij het verhaal te houden. Er moet wel bij verteld worden dat dit boek gericht is op de ietwat jongere Young Adult lezers, vanaf een jaar of 14. Voor de wat oudere doelgroep zou dit verhaal wellicht iets te kinderlijk geschreven zijn.

Een van de grootste pluspunten van dit verhaal is de wereldopbouw. In het begin van het boek staat een kleine woordenlijst met termen en de betekenis erachter. Dit kan je doen denken aan de Grisha-trilogie. Het is te begrijpen dat lezers die onbekend zijn met de Vlaamse Emmelie Arents dit boek niet snel zullen oppaken, want: onbekende schrijfster. Maar toch doet haar schrijfstijl en de manier waarop ze deze wereld op heeft weten te bouwen niet onder aan namen als Leigh Bardugo. Emmelie Arents weet je helemaal mee te nemen in de wereld van De woestijndief, door het verhaal op een niet-verveelde manier gedetailleerd te beschrijven. Hierdoor weet je ook als lezer echt mee te leven met de personages, waarbij voornamelijk de band tussen Taran en Amir eruit springt.

De woestijndief is een superspannend eerste deel van deze nieuwe serie. Je zal het boek niet weg kunnen leggen én je kan niet wachten totdat je het volgende deel kunt lezen.

Dievenreeks 1 - De Woestijndief

1  2  3  4  5

Taran kan stelen als de beste. Wanneer zijn laatste diefstal eindigt in een drama, wordt zijn broer Amir gekozen om deel te nemen aan het Labyrint, een magisch spel waar criminelen strijden voor vrijheid. Vastberaden om zijn broer te redden, raakt Taran verstrikt in de duistere geheimen van magie.