Bij het licht van de maan - Santa Montefiore RECENSIE

Recensie: Bij het licht van de maan - Santa Montefiore

Flappy Scott-Booth is de koningin van Devon. Ze weet hoe gelukkig ze zichzelf mag prijzen met zo'n prachtig landgoed, met de mooiste tuinen en zo'n gezegende man die haar overal gelijk in geeft. Ze heeft dan ook een reputatie hoog te houden, waarbij ze graag de andere bewoners laat zien hoe veel geluk ze heeft gehad. Maar dan komen Hedda en Charles Harvey-Smith in Devon wonen, op landgoed Compton Court. En laat Compton Court nou nét groter zijn dan Badley Compton, het landgoed waar Flappy met de scepter zwaait. Flappy vreest voor haar positie als koningin van Devon. Maar het is niet alleen de concurrentie van Hedda die haar van haar apropos brengt, want wat moet Flappy met die enorme aantrekkingskracht tussen Charles en haar?

Santa Montefiore is beroemd om haar meeslepende romans die ze jaarlijks uitbrengt. Dit keer besloot ze echter voor iets nieuws te kiezen, om de nasleep van de Corona-crisis wat te verlichten. Na het schrijven van Onder de Italiaanse zon had ze zoveel positieve reacties gekregen op het personage Flappy dat ze besloot een luchtige serie met Flappy in de hoofdrol te schrijven. En Bij het licht van de maan is deel één.

Met Bij het licht van de maan heeft Santa Montefiore voor een geheel nieuw concept gekozen. De roman is vervuld van satire. Het luchtige verhaal is onvergelijkbaar met de romans die we van Santa Montefiore zijn gewend. Toch veranderen sommige dingen nooit. Er is nog altijd een goede dosis drama, tot in de puntjes uitgewerkte karakters en weelderige beschrijvingen, die zo typerend zijn voor Santa Montefiore. Waar haar voorgaande romans echter bij tijd en wijlen als gewichtig zijn aan te merken, is Bij het licht van de maan van begin tot eind luchtig.

Het verhaal van Bij het licht van de maan trekt vanaf de allereerste bladzijde de aandacht van de lezer. De combinatie van humor en de treffende schrijfstijl van Santa Montefiore maken Bij het licht van de maan tot een succes. Met haar specifieke beschrijvingen heb je het gevoel zelf door de weelderige tuinen van het prachtige landgoed te dwalen en kan je de sfeer van Devon bijna op het puntje van je tong proeven. Het verhaal heeft grappige wendingen en een toepasselijk einde.

Al met al heeft Bij het licht van de maan alle kwaliteiten die we van een roman van Santa Montefiore mogen verwachten, maar dan luchtiger. Dit komische verhaal neemt de lezer mee naar het platteland van Devon en het leven van de elite van Engeland. Bij het licht van de maan is daarmee de ultieme ontspanning voor deze zomer!

Bij het licht van de maan

1  2  3  4  5

Deel 1 van De tuinen van Devon-serie, waarin een van de personages uit Onder de Italiaanse zon terugkeert

In een dorpje aan de zuidkust van Engeland staat Darnley Manor, een schitterend landhuis met uitgestrekte tuinen – en bijbehorende tuinmannen. Flappy Scott-Booth is de trotse bewoonster van het huis, samen met haar man Kenneth, een succesvolle zakenman die in zijn jonge jaren fortuin maakte met een fastfoodketen en die nu al zijn tijd spendeert op zijn eigen golfbaan. Ondanks haar zestig jaar ziet -Flappy er nog stralend uit; haar leven lijkt een perfecte droom.

Als een echtpaar dat overduidelijk nóg rijker is dan zij een paar kilometer verderop een nóg groter en chiquer huis betrekt, voelt de competitieve Flappy zich uitgedaagd om de nieuwkomers te laten zien wie het belangrijkst is in het dorp. Wat ze niet verwacht is dat ze, terwijl ze indruk probeert te maken op deze Charles en Hedda, tot over haar oren verliefd wordt op Charles. Een heerlijk, lang vergeten gevoel, maar ineens is ze niet meer altijd in control – en ook in haar omgeving blijft dat niet onopgemerkt. Is ze bereid om alles op het spel te zetten waarvoor ze al die jaren zo hard heeft gewerkt?