Pelgrimstocht op de bank - Henrike Brunsting RECENSIE

Recensie: Pelgrimstocht op de bank - Henrike Brunsting

Pelgrimstocht op de bank gaat over de 25-jarige Evelien die is geboren in Drente, verhuisde naar Den Haag en op avontuur ging in Australië. Toch kon ze zelfs niet in het verre en uitgestrekte Australië haar rust vinden. Ze keert terug naar Nederland en een zoektocht naar zichzelf volgt. Ze laat haar geliefde Tess los, want ook hier kan ze haarzelf niet helemaal aan geven. Ze vertrekt naar Texel en een weg langs coaches, psychologen, mindfulness en medicatie volgt. De vraagtekens die ze heeft over zichzelf hoopt ze nu eindelijk te beantwoorden.

Henrike zet haar eigen verhaal om in een openhartige roman met autobiografische elementen. Dit zorgt ervoor dat Pelgrimstocht op de bank vol emotie bij je binnenkomt. En niet alleen dat: Henrike Brunsting schrijft met een hele hoop relativering en een klein beetje humor, waardoor het best zware verhaal en onderwerp luchtig en behapbaarder wordt om te lezen. De schrijfstijl is vol details waardoor je je een goed beeld kunt vormen van de omgeving en de gebeurtenissen van Evelien. Ook is het makkelijk geschreven, waardoor je door Pelgrimstocht op de bank heen vliegt.

De zoektocht van Evelien zorgt ervoor dat Pelgrimstocht op de bank erg herkenbaar is voor iedereen die ooit te maken heeft gehad met psychologische zorg in Nederland of met een zoektocht naar zichzelf. Henrike Brunsting neemt je aan de hand mee in de zoektocht van Evelien en geeft ook een inkijkje in de zorg die in Nederland te vinden is. De therapieën die Evelien doet, komen uitgebreid aan bod en ook de effecten die de therapieën op haar hebben. Dit is niet altijd positief en soms zie je juist dat ze de verkeerde weg inslaat en nog meer piekert en worstelt met zichzelf.

Pelgrimstocht op de bank is een prachtig, openhartig verhaal met autobiografische elementen die ervoor zorgen dat de emoties echt zijn en bij je binnenkomen. Bijzonder is dat de schrijfster haar verhaal heeft verwerkt en de therapieën en de effecten op haarzelf zijn erg herkenbaar en interessant om te lezen.

Pelgrimstocht op de bank

1  2  3  4  5

Ben ik gek, of gewoon een mens? Het is de vraag die een grote rol speelt in het leven van de 25-jarige Evelien. Geboren in Drenthe, uitgevlogen naar Den Haag en, op zoek naar avontuur, in Australië beland. Genietend van de ruimte en de vrijheid, op de hielen gezeten door onrust en bindingsangst. Als ze uiteindelijk zelfs in Australië voelt dat daar niet genoeg ruimte voor haar is, komt ze terug naar Nederland. Thuis wacht Tess, haar liefde waar ze toch niet helemaal voor kan gaan. Ze gaat op Texel wonen, ver weg van familie, vrienden en het gebaande pad. Vanuit dit veilige fort gaat Evelien op pelgrimstocht langs coach, psycholoog, psychiater, mindfulness en medicatie. Dit boek is voor iedereen die zich weleens gek, zwak of eenzaam heeft gevoeld tijdens een burn-out, depressie of angststoornis, of gewoon tijdens het leven van alledag. Pelgrimstocht op de bank is een eerlijk, rauw verhaal met humor over de menselijkheid van de mens én de hulpverlener. Over de geborgenheid en uitdaging van familiebanden. En over liefde, natuurlijk. Henrike Brunsting (1986) is schrijver, spreker en bedrijfskundige. Dit boek is gebaseerd op haar verhaal, vrij geschreven in romanvorm.