Cinder & Ella 2: Lang en gelukkig - Kelly Oram RECENSIE

Recensie: Cinder & Ella 2: Lang en gelukkig – Kelly Oram

Cinder & Ella 2: Lang en gelukkig is het vervolg op het eerste Cinder & Ella boek en speelt zich een week na de gebeurtenissen van deel 1 af. Cinder/Brian en Ella hebben elkaar eindelijk gevonden en zijn erg gelukkig samen. Maar al snel ontdekken ze dat het leven geen sprookje is. Het leven in de spotlights is erg lastig voor Ella en daarnaast keurt haar vader haar relatie met Brian ook nog eens af. De druk van buitenaf is erg groot en Ella vindt het vreselijk dat iedereen nu praat over haar brandwonden en wat ze in het verleden heeft meegemaakt. Is Brian en Ella’s liefde sterk genoeg om hier doorheen te komen? Zullen ze ‘nog lang en gelukkig’ leven?

Cinder en Ella 2: Lang en gelukkig is een erg lief en schattig vervolg op het eerste boek. De relatie tussen Brian en Ella is ontzettend aandoenlijk en je hart smelt bij elke pagina waarbij je over ze leest. Je krijgt er een ultiem feelgood gevoel van! Omdat het boek vanuit zowel Brian als Ella geschreven is, leer je ook in dit deel beide karakters erg goed kennen. Je leert ze zelfs nog beter kennen dan deel 1, omdat dit boek meer gericht is op de karakters dan op de verhaallijn. Dit zorgt ook meteen voor het grootste minpunt van het boek: dit verhaal had namelijk niet geschreven hoeven worden. Zoals gezegd is het een heel lieflijk verhaal, maar eigenlijk gebeurt er niet zoveel. Soms lees je drie hoofdstukken lang hoe Brian en Ella samen in bed liggen te praten zonder dat er iets gebeurt. Daarnaast vallen de gesprekken tussen de twee karakters ook vaak  in herhaling. Dit is zonde en zorgt dat het boek af en toe wat langdradig is. Als het boek 50 pagina’s minder had gehad zou het verhaal veel vlotter verlopen. Wel moet er gezegd worden dat het voor de fans van deel 1 wel weer ontzettend leuk is om in de wereld van Brian en Ella te duiken en om te zien hoe het met hen en hun vrienden/familie gaat! Het voelt echt als thuiskomen in een warm bad.

Een ander minpuntje is dat er in dit boek drama gecreëerd wordt puur om het creëren van drama. Sommige dingen komen wat uit de lucht vallen, zeker als je net deel 1 hebt gelezen. Het past niet helemaal goed bij elkaar en daarom zijn sommige verhaallijnen ook wat ongeloofwaardig.

Een groot pluspunt aan het boek is de schrijfstijl. Kelly Oram heeft net als in deel 1 weer een heerlijke schrijfstijl en daardoor vlieg je, ondanks de af en toe wat langdradige passages, door het boek heen. Het boek lees je dan ook in een paar avonden uit.  Daarnaast maken de personages, en dan met name Ella, echt een prachtige groei door. Het is mooi om te zien hoe de personages zich zo ontwikkeld hebben ten opzichte van deel 1. In dit boek staat ook de relatie tussen Ella en haar stiefzus Ana meer centraal. Aan het eind van deel 1 merkte je al dat Ana en Ella elkaar langzaamaan konden verdragen en het is dan ook interessant om te zien hoe hun relatie zich in dit deel ontwikkeld.

Cinder & Ella 2: Lang en gelukkig is vooral een heel lief en schattig verhaal dat een mooie afsluiting vormt van deze duologie. Had dit verhaal geschreven hoeven worden? Nee. Dat niet. Het is eigenlijk een overbodig vervolg, maar stiekem is het ook wel weer leuk om in de wereld van Brian en Ella te duiken. Na het dichtslaan van dit boek heb je dan ook een ultiem geluksgevoel en het boek brengt een lach op je gezicht. Helaas is dit boek toch minder goed dan deel 1 en daarom krijgt Cinder & Ella 2: Lang en gelukkig van mij 3 hartjes.

Cinder & Ella 2 - Lang en gelukkig?

1  2  3  4  5

Eindelijk hebben Cinder en Ella elkaar gevonden! Ella met haar brandwonden en Cinder, de hotste auteur van Hollywood. Maar is hun liefde sterk genoeg om de druk van de spotlights aan te kunnen?

Lang en gelukkig? van Kelly Oram is het vervolg op Cinder & Ella, dat in Nederland en Vlaanderen lovend werd ontvangen. Een heerlijk en meeslepend verhaal voor iedereen van 13 jaar en ouder.

Eindelijk hebben Cinder – echte naam Brian – en Ella elkaar gevonden! Maar al gauw dringt de buitenwereld zich op. Brian is de hotste auteur van Hollywood en iedereen wil alles over hem weten. Dat merkt ook Ella, die plotseling – met brandwonden en al – in de belangstelling staat. Daarbij komt dat haar familie de relatie afkeurt. Is hun liefde sterk genoeg om de druk van de spotlights aan te kunnen? Of bestaat ‘lang en gelukkig’ alleen in sprookjes?