Sahana - Ruby Coene RECENSIE

Recensie: Sahana - Ruby Coene

Nyah woont in het Berenhuis, een van de grote huizen die ontstaan zijn na de Laatste Oorlog. Sinds die oorlog is het leven bovengronds onmogelijk geworden door de straling en zoeken de mensen beschutting ondergronds. De Grote Families bieden de mensen in verschillende huizen onderdak in ruil voor het werk dat ze leveren. Nyah heeft al lang last van nachtmerries, waarin ze droomt dat ze bovengronds is en te maken krijgt met bloederige taferelen.... Is het maar een droom? Of is wat ze ziet echt?

Sahana van Ruby Coene is een dystopische Young Adult, wat betekent dat het zich afspeelt in een verre toekomst waarin het leven op onze planeet er helemaal anders uitziet. Enkele jaren geleden was dat genre erg hip en kwam de ene na de andere serie uit (denk bijvoorbeeld aan De Hongerspelen), maar tegenwoordig moet je al wat harder zoeken: zeker eentje van eigen bodem! Het is met ander woorden fijn om dit genre voorbij te zien komen.

Sahana is erg vlot geschreven. Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Nyah en komt stukje bij beetje te weten hoe deze wereld in elkaar zit. Nyah komt ook heel wat duistere geheimen te weten, dus intrige is er meer dan genoeg te vinden in het boek. Het verhaal boeit van begin tot einde!

Ook de andere personages (naast Nyah dus) heeft Ruby Coene goed weten te omschrijven. Het is een fijne mix van personages die allemaal een interessante interactie hebben met Nyah. Nyah zelf kan soms wel wat naïef zijn, maar dat hoort ook wel een beetje bij haar jeugdige leeftijd. Hier en daar had ik de gevoelens van Nyah graag nog iets meer uitgewerkt willen zien. Bij sommige gruwelijke gebeurtenissen reageert ze heel heftig, terwijl ze bij andere gebeurtenissen niets lijkt te voelen.

Het einde van Sahana is vrij open. Er zijn al enkele verhaallijnen afgerond, maar er is ook nog heel veel ruimte voor een vervolg. Ik kon niets vinden over een eventueel vervolg, maar laten we duimen dat Ruby Coene op een tweede boek aan het broeden is!

Sahana van Ruby Coene is een fijne, vlotte dystopische Young Adult die smaakt naar meer. Ik hoop nog op een vervolg van Sahana, want er zijn nog veel pistes om te verkennen aan het einde van dit boek!

Recensie: Sahana - Ruby Coene

Sahana

1  2  3  4  5

Zeven Grote Huizen herrezen onder de ruïnes van de vroegere wereldsteden. Zeven Grote Families beloofden de vrede voorgoed te bewaren. De zestienjarige Nyah ziet de zon slechts twee keer per jaar. De rest van de tijd verblijft ze onder de grond. Hier werkt ze voor een van de Grote Families in ruil voor bescherming tegen de straling die de Laatste Oorlog veroorzaakt heeft. Dan ziet Nyah tijdens haar werk gruwelijke beelden van de buitenwereld: het zijn de bebloede velden die ze al jaren in haar dromen ziet. Voordat ze de kans krijgt te achterhalen hoe die verboden beelden in haar dromen terecht zijn gekomen, wordt ze verkocht aan de erfgenaam van de meest beruchte Grote Familie. Nu ze een gevangene is van deze grillige jongen, zal ze nooit meer kans zien de waarheid over haar dromen te achterhalen… tenzij ze vlucht. Al snel blijkt dat ze niet zomaar kan weglopen voor wat haar is overkomen. Om echt vrij te zijn moet ze de laatste restjes van haar veiligheid opgeven en de waarheid achterhalen over haar verleden en de rol die ze speelt in Nieuw-Europa. Pas als ze weet waar ze voor vecht, zal ze kunnen winnen.