Billy Summers - Stephen King RECENSIE

Recensie: Billy Summers - Stephen King

Als Billy Summers zijn laatste opdracht als huurmoordenaar aanneemt krijgt hij al snel het gevoel dat deze opdracht te mooi is om waar te zijn. En al snel blijkt hoe waar zijn gevoel blijkt te zijn als alles misloopt.

Het verhaal van Billy Summers is vanaf het begin al superspannend, ook al gebeurd in het begin nog niet zo heel veel. Toch is er al meteen een bepaalde onderhuidse spanning aanwezig die perfect past bij een goede thriller. En deze spanning weet Stephen King tot het einde vol te houden waardoor het bijna onmogelijk is om Billy Summers tussendoor weg te leggen. Het verhaal zit goed in elkaar en heeft veel afwisseling door de verschillende flashbacks naar het verleden. Deze komen in de vorm van een boek dat Billy aan het schrijven is en maken naast de afwisseling het verhaal extra spannend. Deze flashbacks geven het verhaal ook een bepaalde complexiteit zonder het overzicht en de leesbaarheid van het verhaal uit het oog te verliezen. Met uitzondering van een stuk over een missie uit de militaire tijd van Billy, daar gebeurd zoveel en zo snel dat het eigenlijk niet op te schrijven is. Hierdoor is het een onoverzichtelijk stuk geworden wat de rest van het verhaal geen eer aan doet. Gelukkig is het kort genoeg om niet het hele verhaal te verstoren. Ze zijn zo goed in het verhaal verweven dat je soms vergeet dat je een stuk uit het boek dat Billy aan het schrijven is aan het meelezen bent. Totdat een zin halverwege eindigt en het verhaal in het heden verdergaat. Dit zorgt steeds voor een klein opschrikmomentje op een positieve manier. Het einde van Billy Summers is enerzijds verrassend maar anderzijds ook heel erg passend bij het verhaal. Het past sowieso bij de vele verrassende plotwendingen en is bevredigend einde van het verhaal.

De schrijfstijl van Stephen King is erg aangenaam en zeer gemakkelijk leesbaar. Het kost geen moeite om in het verhaal te komen en het verhaal van Billy Summers weet je aandacht van begin tot einde vast te houden. De manier waarop Stephen King diverse plotwendingen in het verhaal heeft geschreven laten een grote ervaring en creativiteit zien. Bijvoorbeeld de manier waarop Alice in het leven van Billy komt, en blijft. Door de keuze om Billy Summers alleen maar slechte mensen te laten vermoorden is het gemakkelijker mee te leven met Billy net als door zijn intelligente en gevoelige kant. Met de informatie die je van zijn verleden hebt begrijp je beter hoe en waarom hij een huurmoordenaar is geworden. Samengevat is Billy Summers een heerlijke actiethriller die voor veel leesplezier zal zorgen.

Recensie: Billy Summers - Stephen King

Billy Summers

1  2  3  4  5

Een verhaal over liefde, geluk, het lot en een complexe held die nog één laatste kans op verlossing krijgt

Billy Summers is een huurmoordenaar, de beste die er is. Hij stelt wel een voorwaarde: Billy neemt een klus alleen aan als het doelwit echt een slechterik is. En nu wil Billy ermee stoppen. Maar eerst is er nog één laatste opdracht. Als een van de beste sluipschutters ter wereld en een onderscheiden oorlogsveteraan uit Irak is hij een houdini als het aankomt op verdwijnen nadat een klus is -geklaard. Dus wat kan er misgaan?

Wat dacht je van… alles?

Dit niet weg te leggen verhaal is enerzijds een oorlogsverhaal en anderzijds een liefdesverklaring aan kleine steden in Amerika en de mensen die daar wonen. Met in de hoofdrol een van de meest meeslepende en verrassende duo’s die King ooit heeft geschreven, dat alles op alles zet om de misdaden van een buitengewoon slechte man te wreken. Het gaat over liefde, geluk, het lot en een complexe held die nog één laatste kans op verlossing krijgt.