Babykookboek - Rebecca Wilson RECENSIE

Recensie: Babykookboek - Rebecca Wilson

Het Babykookboek is geschreven door Ouders van nu en bestsellerauter Rebecca Wilson. Rebecca Wilson is een Britse family-foodexpert en bekend van de succesvolle What Mummy Makes boeken. Dit babykookboek is geschikt voor gezinnen met kinderen tussen de 6 en 18 maanden. Met dit boek kook je 1 keer en dan direct voor je baby en je gezin, mooi 2 in 1 dus! Het boek is gericht op ouders met een druk weekschema, de gerechten zijn namelijk binnen 30 minuten te bereiden.

Het kookboek begint met hoofdstukken die informatie geven over wat kleinere kinderen wel en niet mogen eten, een weekschema en tips voor als je kind niet (meer) wil eten. Hierna volgen de hoofdstukken met recepten. Je vindt hoofdstukken als ontbijt & drankjes, lunch, tussendoortjes, diner, dessert en partyproof. Je kunt dus voor elk moment van de dag wel een lekker recept vinden. Naast elke titel van het gerecht staan er symbolen, door deze symbolen kan je in één oogopslag zien wat voor soort gerecht het is. De symbolen kunnen bijvoorbeeld aangeven of een gerecht zuivelvrij, glutenvrij of vegetarisch is.

Naast lekkere en gezonde recepten wordt er ook veel informatie gegeven over de smaakontwikkeling van je kindje. Op internet lees je vele verhalen over wat wel en niet goed is en wat je wel en vooral ook niet moet doen. Het is fijn dat alle informatie nu in één boek is gebundeld. Er worden in het boek goede tips gegeven en zo wordt er ook vermeld dat wanneer je van jongs af aan samen kookt en eet dit minder strijd zal opleveren. Ook door 1 keer te koken hoopt dit boek dat dit je minder stress oplevert. Kortom, naast veel lekkere recepten ook veel nuttige tips en toevoegingen.

Het boek is heel vrijblijvend geschreven, er wordt niet geoordeeld wanneer iets niet lukt. Er staan dan juist tips en trucs in hoe je het alsnog kunt laten slagen. De recepten zijn ruim opgeschreven, de stappen zijn goed te volgen en overzichtelijk opgeschreven. Wat opvalt is dat de recepten vernieuwend zijn, denk bijvoorbeeld aan bosbessen-pannenkoekbites voor het ontbijt. Je komt gerechten tegen die je niet direct zelf voor je kindje zal bedenken om te gaan maken, denk aan kabeljauw met sinaasappel-sojaglazuur of een curry. Naast dat er voor elk moment een recept te vinden is, is er ook voor elke smaak een recept te vinden.

Spinazie-kip-plaattaart

Het is lastig kiezen tussen alle lekkere gerechten die in het babykookboek staan. De plaattaart is leuk om te maken, dit zou ook leuk zijn om met oudere kinderen te maken. Tijdens het lezen van het recept en het maken, valt op dat er weinig groente op de taart gaat. Er gaat 100 gram spinazie op voor 3 volwassenen en 2 kinderen. Omgerekend is dit per persoon dus erg weinig. Het gerecht staat in het hoofdstuk diner. Het is te weinig voor een avondmaaltijd, je zou dit eerder als lunch of tussendoortje eten. Het aantal personen waarvoor dit gerecht is, is wat gek maar hier kan je zelf natuurlijk een andere verdeling voor maken. Als je iets overhoudt, kan je dit gemakkelijk later weer opwarmen. De plaattaart is wat beter geschikt voor wat oudere kinderen. De 2 kleinere kinderen die mee eten vinden de bladerdeeg met alles erop wat lastig weg te krijgen. Maak de kip ook wat kleiner dan op de foto wordt afgebeeld. De smaak van de plaattaart is verrassend lekker. Het zijn maar een paar simpele ingrediënten die erop gaan, maar de combinatie is erg lekker. De onderkant van het bladerdeeg is een beetje nattig, zorg dat de spinazie goed uitgelekt is. Als je dit maakt als hoofdgerecht, zal ik er wel extra groenten bij klaarmaken.

Courgette-rolls

Bij de tussendoortjes staan de courgette rolletjes, de foto spreekt direct aan. Het zijn mooi gebruinde rolletjes met courgette en gesmolten kaas erin. De rolletjes zien er helaas anders uit wanneer ze uit de oven komen dan op de foto in het boek. De bereidingstijd is langer dan aangegeven staat in het boek. De rolletjes moeten ook wat langer in de oven, maar dat is natuurlijk afhankelijk van welke oven je hebt. De tomatensaus die onder de courgette moet overheerst iets waardoor je eerder tomaat dan courgette proeft. Er wordt tijdens de bereiding de tip gegeven om de courgettesliertjes goed uit te knijpen, dit is inderdaad echt nodig. Ik had het erg goed uitgeknepen, maar alsnog was het wat nattig. Het was een prima gerecht om te maken en eten, maar niet iets om elke week te eten. Je zou dit voor een feestje of picknick wel leuk kunnen maken.

Babykookboek van Ouders van nu en Rebecca Wilson krijgt 4 hartjes. Het is een boek dat iedere ouder goed zou kunnen gebruiken. Het bevat naast gezonde recepten ook veel nuttige informatie en handige lijstjes zoals een weekmenu en lijst met producten voor in je voorraadkast. Hiermee ben je altijd goed voorbereid. De gerechten zijn niet ingewikkeld om te maken en passen dus prima in het drukke gezinsleven. Er zou bij sommige gerechten wel extra groenten gebruikt mogen worden, zowel voor jouzelf als voor jouw kleintje.

Recensie: Babykookboek - Rebecca Wilson

Babykookboek

1  2  3  4  5

Met het Babykookboek van de opvoedexperts van Ouders van Nu zet je in een handomdraai iedere dag een voedzame, simpele en lekkere maaltijd voor je gezin en je baby op tafel.

Zeg gedag tegen kant-en-klare potjes en aparte maaltijden bereiden voor je baby. Met het Babykookboek leer je hoe je voor je baby van 6 tot 18 maanden makkelijke, gezonde en lekkere gerechten en babyhapjes maakt. Met de ingrediënten van ‘de grote pot’ maak je ook een bordje voor je kind, en alles staat in 30 minuten op tafel. Dit vrolijk vormgegeven boek boordevol recepten maakt van iedere maaltijd een feestje en is perfect voor alle drukke papa's en mama's!