De theewinkel vol geluk - Manuela Inusa RECENSIE

Recensie: De theewinkel vol geluk - Manuela Inusa

Trotse eigenaresse Laurie heeft een eigen theewinkeltje waar ze smaken thee van over de hele wereld verkoopt. Ook haar vriendinnen hebben allen hun eigen winkeltjes aan de Valarie Lane: een knus straatje in Oxford. Samen helpen ze elkaar met hun winkeltjes, maar ook in hun privéleven. Zo heeft Laurie een oogje op de knappe, maar onbereikbare theeleverancier. En helaas is zo ook nog heel erg onhandig in de liefde, waardoor ze niet ziet dat de liefde best wel eens wederzijds kan zijn. Gelukkig heeft ze haar vriendinnen die wel op kunnen tegen Lauries onzekerheid.

De theewinkel vol geluk start heerlijk herkenbaar, met de wat chaotische Laurie die een ladder in haar panty heeft. Typisch voor haar als hoofdpersonage is dat ze ontzettend onhandig is en zich compleet schaamt voor haar eigen stommiteiten. Eigenlijk zijn juiste alle onhandige dingen die ze doet erg leuk en grappig om te lezen en dit blijft het het verhaal terugkomen in De theewinkel vol geluk.

Het verhaal van Laurie en de charmante theeleverancier heeft de hoofdrol in het boek. In het begin vind je de struggle van Laurie met haar gevoelens en haar onzekerheid - over of ze wel leuk genoeg is - nog erg begrijpelijk. Maar als ze dan ontzettend jaloers is op een van haar beste vriendinnen die het goed met hem lijkt te vinden, gaat dit wel erg ver. Dan is het moment dat je ineens weinig verbintenis voelt met Laurie. Ze vertrouwt zelfs haar vriendin niet, terwijl ze hier absoluut geen goede reden voor heeft.

Door de schrijfstijl van Manuela Inusa en de korte hoofdstukken, ben je zo door De theewinkel vol geluk heen. Toch is de schrijfstijl wat beschrijvend en afstandelijk en daarbij is Laurie toch wel een personage die je niet goed aanvoelt, misschien omdat ze echt te onzeker is en overal wat achter lijkt te zoeken. Ze lijkt zichzelf het geluk niet te gunnen: je vliegt wel door het verhaal heen, maar voelt het daardoor toch wat emotieloos. Daarbij helpt het niet dat er niet echt bij dingen stil wordt gestaan, maar dat het snel weer voorbij is en het volgende onderwerp al begint.

Verwacht thee-recepten aan het eind van het De theewinkel vol geluk die je zelf kunt bereiden. Ook het verhaal staat vol met uitleg over theesoorten en -smaken. Als je dit niet interessant vindt, kun je hier gemakkelijk overheen lezen.

De theewinkel vol geluk van Manuela Inusa is vooral vermakelijk om te lezen. Laurie is als personage wat oppervlakkig en lijkt zichzelf geen geluk te gunnen door haar eigen onzekerheid. Haar onhandigheid krikt het verhaal op, omdat hierdoor het verhaal wat meer inhoud krijgt, maar toch mis je emotie.

De theewinkel vol geluk

1  2  3  4  5

De Duitse bestsellersensatie: ruim 450.000 exemplaren verkocht, alle delen kwamen binnen in de Spiegel-bestsellerlijst

Laurie is de trotse eigenaar van een gezellige theewinkel waar -smaken van over de hele wereld worden verkocht; van Chinese ginseng tot Indiase darjeeling. Van heinde en verre komen -mensen naar haar winkel om zich te laten verrassen door de heerlijke theesoorten. Maar zo succesvol als Lauries zaak is, zo onsuccesvol is ze in de liefde. Gelukkig laten haar vier beste vriendinnen dat niet zomaar op zich zitten!