Geestenvanger - Latoya Morris RECENSIE

Recensie: Geestenvanger - Latoya Morris

De twaalfjarige Olivia gaat op zomerkamp. Het is een kamp met een groot aanbod aan dieren, ideaal voor Olivia want ze wil later graag dierenarts worden. Maar daar aangekomen verloopt het kamp niet zoals gehoopt voor de onzekere Olivia. Ze krijgt namelijk ruzie met de gemene Claire en haar vriendinnen die erg kwetsende opmerkingen zeggen en zelfs pestgedrag vertonen.

Gelukkig zijn er ook nog wel andere leuke kinderen op het kamp aanwezig.

Olivia komt er echter ook achter dat er een macaber mysterie heerst over kamp Wolff.

De kinderen worden al snel blootgesteld aan enkele vreselijke, bloedstollende gebeurtenissen... Daarbovenop verdwijnt plots één van de kinderen in het bos...

Hebben de verhalen en legenden over Indianengeesten en reusachtig wilde dieren hier iets mee te maken...?

Geestenvanger is het debuut van jeugdauteur Latoya Morris. Het stevige hardcover boek telt 27 hoofdstukken en leest als een trein.

Het verhaal wordt rustig opgebouwd, we maken eerst kennis met Olivia die in het begin van het verhaal eerder wat onzeker overkomt. Onderweg naar het kamp komt Olivia allerlei totempalen tegen met verschillende dieren op. Latoya Morris leidt ons dan al meteen in met een interessante uitleg over de geschiedenis van de indianenstammen en hun gebruiken, een inleiding die de lezer al meteen van de sfeer laat proeven waarover het verhaal zal gaan.

In het kamp aangekomen, komt het pestgedrag mooi naar voren van de gemene Claire.

Latoya Morris geeft de lezer op deze manier al direct sympathie mee voor Olivia, die gaandeweg een zeer dapper en bijzonder meisje blijkt te zijn. Een jong meisje die een bijzonder iemand verloren heeft. Morris weet dit gemis bijzonder mooi te verweven in de gebeurtenissen die plaatsvinden in het kamp. Het verhaal zit dan ook heel  mooi in elkaar.

Elk hoofdstuk wordt trouwens ingeleid met een prachtig getekende indiaanse dromenvanger. Op de cover van het boek prijkt ook al zo'n magnifieke dromenvanger. In het midden van dit object is een houten cirkel voorzien met een uitgesneden wolvenkop. De dromenvanger is versierd met houten kraaltjes en witte veertjes aan de uiteinden. Deze dromenvanger blijkt een zeer belangrijk object te zijn naarmate het verhaal vordert. Naast deze knap getekende dromenvangers zijn er nog enkele andere illustraties aanwezig, die werkelijk oogverblindend zijn en zeer gedetailleerd. De illustraties werden getekend door Latoya Morris zelf en hebben zeker en vast een mooie toegevoegde waarde bij het verhaal. Zowel uit de illustraties als uit het originele verhaal blijkt de creativiteit van Morris.

De titel Geestenvanger past ook perfect bij het originele verhaal dat bovendien erg mysterieus is met een duister kantje. Het boek deed me wat denken aan het thema van de serie Woodwalkers, een spannende reeks voor lezers vanaf 10 jaar en geschreven door Katja Brandis, maar het verhaal van Geestenvanger is origineler, boeiender en als lezer kan je het verhaal makkelijker volgen. Bovendien is Geestenvanger een boek met een gesloten einde. De insteek over de indianen werkt bovendien verrijkend voor het mysterieuze verhaal.

Kortom, Geestenvanger is een spannend en origineel verhaal met een mysterieus en geheimzinnig kantje voor vlotte lezers vanaf 9 jaar. Een aanrader! Dit boek maakt je zeker enthousiast om meer werk van Latoya Morris te lezen.

Recensie: Geestenvanger - Latoya Morris

Geestenvanger

1  2  3  4  5

De onzekere Olivia gaat voor de zomervakantie naar een kamp waar ze over dierenverzorging leert. Ze krijgt het al snel aan de stok met de gemene Claire en haar vriendinnen. Het liefst van al zou ze meteen weer naar huis keren, maar gelukkig zijn er ook aardige meisjes en jongens in het kamp. Het kamp blijkt veel leuke en leerzame dingen voor Olivia in petto te hebben, maar ze komt er achter dat er ook een griezelig mysterie om de plek heen hangt. Verhalen over Indianengeesten en reusachtige wilde dieren doen al snel de ronde, maar weinig kinderen in het kamp geloven er echt in. Totdat een van hen niet meer terugkeert van een groepswandeling in het bos.