De Russische Connectie - Gerrit Barendrecht RECENSIE

Recensie: De Russische Connectie - Gerrit Barendrecht

De Russische Connectie: thriller van formaat

Met De Russische Connectie voegt Gerrit Barendrecht een pakkende thriller toe aan een serie met journaliste Ida de Morsain en inspecteur Julis Katz in de hoofdrollen. Het standsverschil tussen die twee is lijkt een onverwoestbare hinderpaal. Het anarchisme waartegen ze vechten, gaat met nog veel meer geweld gepaard. Aan de ene kant de groep Europeanen die het de wereld in willen heien, aan de andere kant de Russen die het de wereld uit willen bannen. De periode waarin het speelt – eind negentiende eeuw – is het hoogtij van het onversneden anarchisme waarin machtshebbers omvallen als kegels op de bowlingbaan. Een karakterstructuur die aanspreekt, vol deining van voor- en tegenspoed.

Journalist en politieman proberen ieder op hun eigen wijze en met hun eigen toerusting te verhinderen dat zich rampspoed over Nederland en meer toegespitst over Amsterdam voltrekt die elders in Europa massale ontwrichting veroorzaakt. Daarvoor moeten ze undercover. Dat levert serie geschakelde spanning op met een verhaallijn vol verrasse4nde wendingen. Toegegeven, de wijze waarop Barendrecht de journalistiek neerzet kleurt wat buiten de lijnen. Het is hem vergeven want dat is een gegeven waaraan alleen het journaille zich zal storen.

Aan de Russische kant opereert een zeker Zhunov, die zichzelf overschat in het vinden van een oplossing waarmee hij eeuwige roem zal verwerven. Hij verliest daarbij uit het oog dat de minste geringste tegenslag de koude van Siberië de warmte van de opwinding overstijgt.

Een thriller vol dynamiet, zowel letterlijk als figuurlijk. Het goed en het kwaad steken elkaar naar de kroon in gewiekstheid. Mooi geregisseerd door een schrijver die van wanten weet. Je wordt als lezer mee het verhaal ingezogen, waant je onderdeel van operaties als Dzjenghis en Lucifer. Knap hoe Barendrecht complotten in elkaar steekt en je meeneemt in het ontrafelen. Hij plaatst je in de keuken van de misdaad.

De dreiging van terrorisme op wereldschaal maakt zich van je meester; de inzet om de desastreuze gevolgen te voorkomen zet je op het puntje van de stoel. Een script, met vaart uitgeschreven en gevoed met elementen die de fantasie prikkelen. Een structuur die de aandacht geen gelegenheid biedt om te verslappen en een pointe die meervoudig verrast. Barendrecht voegt zich als componist van historische thrillers in een select gezelschap. Uitbreiding van de serie over Katz & De Morsain zal met gejuich worden ontvangen. De televisieregisseur als schrijver blijft er mee in beeld.

Katz & De Morsain 2 - De Russische connectie

1  2  3  4  5

De Russische connectie is het spannende vervolg op De Parijse Connectie, waarin Gerrit Barendrecht er opnieuw in slaagt om de Nederlandse geschiedenis tot leven te brengen.

Het is 1889. Europa wordt overspoelt door een golf van terrorisme. Overal vinden bomaanslagen plaats, behalve in Nederland. Aan die situatie komt dramatisch een einde als midden op de Dam in Amsterdam een volle tram explodeert. En dat is pas het begin. Journaliste Ida de Morsain en inspecteur Julius Katz, een veteraan uit de Atjehoorlog, ontrafelen een complot waarbij niets is wat het lijkt: niet alleen blijkt dat de Russische geheime dienst probeert om Europa de destabiliseren om aanslagen tegen de tsaar te voorkomen, maar ook zijn er signalen dat er een nog veel grotere aanslag wordt voorbereid, waarbij duizenden mensen om het leven zullen komen. Tenzij Ida en Julius dit weten te voorkomen. Hun opbloeiende relatie kan echter voor problemen zorgen...