Hop op zwemles - Esther van den Berg RECENSIE

Recensie: Hop op zwemles - Esther van den Berg

Het prentenboek Hop op zwemles is geschreven door Esther van den Berg. Het boek gaat over kikkertjes die op zwemles gestuurd worden door hun moeder. Hop is een iets kleiner kikkertje uit de familie, hij heeft namelijk nog een staartje terwijl de rest van zijn broertjes en zusjes deze al kwijt is. Hop is hierdoor in de illustraties goed te herkennen. Hop is niet altijd even handig maar laat toch zien dat hij erg dapper is en het hem lukt om zijn doel toch te bereiken. De 'padmeester' geeft de instructies tijdens de zwemles, dit is zeer leuk bedacht. Er zitten veel humoristische details in het verhaal en de tekeningen, zoals het verstrikt raken in lelies en het springen van de 'duikplank'. De zwemslagen worden in het prentenboek allen apart behandeld, dit is dus erg leuk en herkenbaar voor kinderen die momenteel bezig zijn met zwemles of hun diploma net hebben gehaald.

Esther van den Berg heeft naast het verhaal ook de illustraties gemaakt. Het leuke aan de illustraties is dat er tekeningen in staan van het leven boven water, maar ook van het leven onder water. Het zijn prachtige en kleurrijke tekeningen. Er staat niet veel tekst op de pagina, maar dat is ook helemaal niet nodig omdat de platen het verhaal goed vertellen. Er is veel te zien op de pagina's. Het verhaal gaat over Hop, maar op de tekeningen is te zien dat alle kikkertjes wel iets grappigs doen zoals een grote vis proberen te vangen of te fluiten op een schelp waar nog een slak in zit. Het is allemaal mooi en gedetailleerd geïllustreerd.

De trefwoorden die bij dit boek omschreven worden zijn kikker, zwemmen en zwemles, hier is niets aan toe te voegen. Het prentenboek Hop op zwemles is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar. Kinderen rond deze leeftijd snappen goed wat zwemmen en zwemles inhoudt, dus dit is een prima leeftijd om dit boek er bij te pakken. Het is een leuk boek om te kopen, te krijgen of cadeau te doen. Zeker wanneer kinderen zelf met zwemles bezig zijn, is dit zeer herkenbaar voor hen. Daarnaast is het voor de illustraties ook een prachtig boek om in huis te hebben.

Hop op zwemles

1  2  3  4  5

Een kleurrijk en grappig boek over een kleine kikker op zwemles en het vinden van je eigen weg. Voor kleine zwemmers vanaf 4 jaar. Plons! Alle kikkertjes moeten op zwemles van Mama. Drijven, rugslag, watertrappelen … Hop doet zijn vrolijke best, maar hij bakt er weinig van. Eén keer is hij de dapperste. Is dat wel zijn bedoeling?