Bambi lust je rauw - Caroline de Mulder RECENSIE

Recensie: Bambi lust je rauw - Caroline de Mulder

De vijftienjarige Bambi leidt een gewelddadige jeugdbende en ze heeft een nieuwe goudmijn gevonden. Online gaat ze op zoek naar sugardaddy's zie zij en haar bende kunnen bedreigen en kunnen bestelen van geld of sieraden. Bambi en haar vriendinnen Louna en Leila draaien hun handen er niet voor om om geweld te gebruiken...

Bambi lust je rauw is een harde en donkere roman, die nog lang in je hoofd blijft zitten. Pas na het lezen van het boek ga je meer over Bambi's verhaal nadenken. Het eerste wat opvalt tijdens het lezen van Bambi lust je rauw is namelijk het taalgebruik. Het boek is door Petra van Caneghem vertaald vanuit het Frans naar het Vlaams en bevat dus veel Vlaamse woorden en Vlaams taalgebruik. Dit is gecombineerd met straattaal. Gelukkig bevat het boek achterin een verklarende woordenlijst, dus deze woorden kun je gelukkig opzoeken. Wanneer je niet bekend bent met straattaal, moet je veel heen en weer bladeren. Het boek bevat namelijk veel straattaalwoorden. Je merkt hierdoor dat Caroline de Mulder goede research heeft gedaan, maar anderzijds word je door het heen en weer bladeren steeds uit het verhaal gehaald.

De hoofdpersoon is uiteraard de vijftienjarige Bambi, een meisje wat veel tegenstrijdige gevoelens opwekt. In het begin wekt Bambi weinig sympathie, maar later krijg je toch ook wel een beetje medelijden met haar. Hoe kan het dat een vijftienjarige al geen verwachtingen van de toekomst heeft? En geen kansen in het leven heeft? Je merkt ook dat Bambi niet van flirten of verleiden houdt, maar al helemaal niet houdt van huilende mensen. Wat is er met Bambi gebeurd waardoor ze zo hard geworden is? Bambi en haar vriendinnen deinzen er niet voor terug om geweld te gebruiken. Het verhaal zet je ook aan het denken: wie is eigenlijk het slachtoffer in Bambi lust je rauw?

Het boek laat zien hoe armoede, geweld en verslaving een kind kunnen vormen. Voor dit boek heeft Caroline de Mulder zich verdiept in bendes die zich nu vooral in de buitenwijken van Parijs en Marseille bevinden. Ook dit zet je aan het denken: hoeveel meisjes zoals Bambi zijn er wel niet?

Bambi lust je rauw is een hard boek, met een interessant onderwerp, wel moet het taalgebruik (de straattaal en het Vlaams) je liggen. Het verhaal zet je aan het denken, misschien zou je het zelfs wel twee keer kunnen lezen voor je het echt goed begrijpt, maar het zet je zeker aan het denken.

Bambi lust je rauw

1  2  3  4  5

Literaire thriller over een extreem gewelddadig meisje van vijftien, bijna zestien

Bambi, bijna zestien, is vastbesloten om uit de ellende te ontsnappen. Ze leidt een gewelddadige jeugdbende en heeft een kleine goudmijn gevonden: zij en haar vriendinnen gaan online op zoek naar welstellende sugardaddy's die arme meisjes in bescherming willen nemen. Bambi doet zich voor als de perfecte prooi. Alleen houdt ze niet van verleiden. Al wat men haar niet uit zichzelf aanbiedt, neemt ze met harde hand. Bambi en haar bende gebruiken agressie om het geweld in hun eigen omgeving het hoofd te bieden. Bambi is prooi en jager tegelijk. Ze slaat terug, zelfs als ze niet geslagen wordt.