De genezer van Zalindov - Lynette Noni RECENSIE

Recensie: De genezer van Zalindov - Lynette Noni

Lynette Noni's De Genezer van Zalindov is het eerste deel van de nieuwe serie van deze Australische schrijfster en valt onder het YA Fantasy genre.

In De Genezer van Zalindov volgen we de zeventienjarige Kiva Meridan, die al tien jaar in de wreedste en beruchtste gevangenis  van het koninkrijk Evalon zit. Deze gevangenis Zalindov is een ware hel en gevangenen leven er niet lang. In de wereld van Wenderall overheerst koningin Ariana van Evalon alles en iedereen en ook de buurlanden Mirraven en Caramor zijn ondergeschikt. Alle personen die voor tegengeluiden zorgen worden opgepakt en zonder vorm van proces in Zalindov gegooid, zelfs kleine kinderen. Kiva weet te overleven omdat ze de enige genezer daar is. Kiva leeft met een groot geheim en wacht al jaren op haar familie die haar via gecodeerde binnengesmokkelde berichten laat weten dat ze haar ooit komen redden. Echter dit duurt al tien jaar en haar geloof in bevrijding wordt nog meer op de proef gesteld als de zwaar zieke rebellenkoningin Tilda Corentine opgepakt wordt en ook in Zalindov terecht komt. De opdracht van buiten aan Kiva is: houd haar in leven, kost wat kost!

De Genezer van Zalindov is een begin van een serie met ontzettend veel potentie en schept bij mij grote verwachtingen. Het begin is al heel pakkend en intrigerend. Lynette Noni heeft een fijne vloeiende schrijfstijl, met een lichte humoristische ondertoon. Ze neemt je makkelijk mee in de door haar gecreëerde wereld, al moet je in het begin je vragen wel even opzij kunnen zetten en je gewoon mee laten voeren.

Een minpuntje is namelijk dat het direct over de leefomstandigheden van de gevangenis Zalindov gaat en Kiva's plaats daar, maar dat je bijna niets mee krijgt van de omstandigheden van de duidelijk complexe wereld buiten Zalindov. Pas in het tweede deel van het boek wordt hier wat meer over verteld, maar het blijft nog erg mysterieus allemaal. De oorsprong van de opstand van de rebellen wordt niet uitgebreid behandeld, al kun je uit het verhaal én uit de omstandigheden in Zalindov wel opmaken dat het volk onderdrukt wordt en de koningin een wrede tiran is.

De personages zijn stuk voor stuk karaktervolle menselijke figuren en Lynette Noni beschrijft hun emoties heel goed, waardoor je een beeld krijgt van veel verschillende personages, wat het verhaal interessant houdt. Zalindov is geen plaats voor vriendschappen, want mensen leven niet lang, maar Kiva hecht zich toch aan een kleine jongen genaamd Tipp. Ze maakt hem tot haar hulpje en beschermt hem. Er zijn diverse personen die Kiva helpen en die achteraf een hele andere rol blijken te hebben dan Kiva eerst dacht. Zo is er een vrouwelijke bewaakster Naari, die Kiva min of meer beschermt en een nieuwe gevangene, de jonge krijger Jaren, die door Kiva genezen wordt en die haar helpt bij de Elementproeven. Deze proeven heeft Kiva op zich genomen uit naam van de rebellenkoningin.  Deze kreeg namelijk een doodvonnis: ze moet vier proeven overleven in het teken van de elementen. Tilda kan deze proeven niet aan en Kiva heeft de opdracht haar in leven te houden, dus biedt ze aan zelf de proeven te ondergaan. Directeur Rooke moet zowel Tilda als Kiva vrij laten als Kiva erin slaagt alle vier de proeven te doorstaan.

Buiten alle andere geheimen die Kiva verborgen houdt, is er ook nog haar magische gave om mensen en zichzelf te helen. Echter ook Jaren heeft magische gaven en hij is niet wie hij voorgeeft te zijn. Gaandeweg komen Kiva en Jaren nader tot elkaar, ondanks al hun geheimen en bieden ze samen het hoofd aan de Elementproeven. De proeven die Kiva moet doorstaan zijn angstaanjagend en zorgen voor de nodige spanning in het verhaal. Het gegeven is niet echt origineel en in diverse YA Fantasy boeken is zoiets ook al gebruikt, maar dat is absoluut niet storend. De context waarin de proeven plaatsvinden is wél origineel. Dit eerste boek gaat wel bijna geheel over de omstandigheden in Zalindov gevangenis, de onderlinge verhoudingen tussen de personages, het spel van macht en Kiva's leven daar en daardoor word je als lezer wel erg nieuwsgierig naar de wereld buiten Zalindov en alle mysteries die nog ontrafeld moeten worden. Lynette Noni zal daar ongetwijfeld aan tegemoet komen in het vervolg, want De Genezer van Zalindov eindigt met een verrassende cliffhanger...

Al met al is Lynette Noni's De Genezer van Zalindov een pakkend veelbelovend begin en zeker 4 hartjes waard. Ik hoop dat het vervolg snel komt, want voor nu blijf je als lezer nog met veel vragen zitten, dus ik verwacht veel van het vervolg. Maar De Genezer van Zalindov is een absolute aanrader!

De genezer van Zalindov

1  2  3  4  5

De zeventienjarige Kiva Meridan zit al tien jaar vast in Zalindov: de beruchtste gevangenis van Wenderall, waar slechts weinigen levend uit komen. Iedere dag vecht ze, als enige genezer, voor haar leven en dat van haar medegevangenen. Als de terminaal zieke koningin van de rebellenbeweging Zalindov wordt binnengebracht, krijgt Kiva de taak om haar lang genoeg in leven te houden voor een Trial by Ordeal: een toernooi van vier proeven die gebaseerd zijn op de elementen. Alleen de gevaarlijkste criminelen krijgen deze straf: ze zullen onder de meest extreme omstandigheden lucht, vuur, water en aarde moeten trotseren om vrijgesproken te worden.

Gebukt onder deze verantwoordelijkheid ontvangt Kiva een gecodeerd bericht van haar familie, met één duidelijke boodschap: ‘Hou haar in leven. We komen eraan.’ De rebellenkoningin kan met geen mogelijkheid meedoen aan het toernooi zonder te sterven en Kiva besluit haar eigen leven op het spel te zetten door in haar plaats mee te doen. Als ze wint zal niet alleen de koningin, maar ook zijzelf haar vrijheid terugkrijgen. Alleen heeft niemand het toernooi ooit overleefd.