Nooit zeggen dat je nichtje mooi kan zingen - Marjon Hoffman RECENSIE

Recensie: Nooit zeggen dat je nichtje mooi kan zingen - Marjon Hoffman

Wanneer Floor's moeder naar het concert van haar nicht Wonder gaat, wil Floor heel graag ook gaan met haar vriendinnen. Het zou verstandig geweest zijn om even vooraf te checken wat voor muziek nicht Wonder eigenlijk maakt...

Het titelverhaal is absoluut heel grappig, maar er staat zoveel meer in dit nieuwe deel van serie De regels van Floor: Floor's moeder die helemaal bezeten raakt van het kind van een vriendin of Floor's vader die een baan aangeboden krijgt aan de andere kant van het land, geheel tegen de zin van de kinderen des huizes natuurlijk. Alle verhalen zijn ingepakt in de vorm van een 'regel' en toegegeven, de regels zijn heel wijs. Misschien zijn ze niet allemaal in een dagelijkse context toe te passen, maar de brede doelgroep van 8 tot 12 jaar kan er vast een paar ombuigingen van maken die voor hen wel relevant zijn.

De herkenbaarheid én toegankelijkheid van de verhalen is hoog. Marjon Hoffman lijkt precies te weten hoe ze de jeugd moet boeien. Inhoud en taal zijn perfect op elkaar afgestemd en dat maakt Nooit zeggen dat je nichtje mooi kan zingen erg prettig om te lezen. Ook de personages liggen in lijn met wat de jonge lezers dagelijks in hun omgeving zullen tegenkomen. Floor en consorten zijn niet echt 'ronde' personages te noemen, want hun karaktertrekken zijn uitvergroot en staan in het teken van de verhalen, maar toch leer je hen als lezer wel goed kennen.

De illustraties van Georgien Overwater zijn vaak kleine zwart-wit tekeningen die aan de rand van of tussen de tekst te vinden zijn. Op deze manier ogen ze heel dynamisch en prikkelen ze het brein op meerdere manieren. Je oog valt al direct op de tekeningen, nog voor je de tekst leest, maar dan snap je er nog niets van. Je krijgt wel al een bepaald beeld mee. Wanneer je dan de regels tekst, die in de buurt van de tekening staan, gaat lezen, dan moet je een moment kiezen om deze wat nader te gaan bekijken en volledig tot je te nemen. De illustraties zijn eenvoudig en niet altijd 'mooi', maar net dat geeft hen wel een zekere mate van humor.

Het dynamische van de illustraties van Overwater, is ook zeker in de tekst terug te vinden. Soms voelen de woorden van Hoffman zelfs wat druk aan, als een (over)enthousiast kind. Dat werkt enthousiasmerend, maar heeft ook een andere kant natuurlijk. Af en toe voelt het overweldigend aan en dan is het wel noodzakelijk om een pauze in te lassen. Nooit zeggen dat je nichtje mooi kan zingen is geen boek dat je zomaar in één ruk uitleest en dat heeft met name met dit te maken.

Nooit zeggen dat je nichtje mooi kan zingen is een grappig jeugdboek, dat voor een breed doelpubliek geschikt is. Door de laagdrempeligheid van en de vaart in de verhalen kost het weinig moeite om ze te lezen. Ook ouders die meelezen zullen stiekem, of niet zo stiekem, moeten gniffelen om bepaalde scènes, en er misschien zichzelf ook wel in herkennen. De opmaak is vrolijk en dat is ook het beeld dat achterblijft ná het lezen. Je sluit het boek met een glimlach op je gezicht.

De regels van Floor: Nooit zeggen dat je nichtje mooi kan zingen!

1  2  3  4  5

Floor ontdekt dat het niet altijd handig is om op te scheppen over je zingende nichtje, en 'helpt' haar vader om zich voor te bereiden op een sollicitatiegesprek. Broer Kees krijgt het ook voor de kiezen. Zo erg zelfs, dat hij na twee dagen schorsing de school alweer smeekt om hem weer binnen te laten!
    Door de korte verhalen en vele grappige tekeningen spreken de Floor-boeken ook minder geoefende lezers aan. Want één verhaal kan er altijd nog wel bij!