De man die een vreemde was - Lina Bengtsdotter RECENSIE

Recensie: De man die een vreemde was - Lina Bengtsdotter

Als baby Beatrice verdwijnt wordt Charlie naar het plaatselijke politieteam gestuurd om te helpen met het onderzoek. Op bijzondere wijze blijkt ook deze zaak raakvlakken te hebben met haar eigen verleden en vallen ook daar weer puzzelstukjes op hun plaats.

De man die een vreemde was is alweer de derde Charlie Lager thriller. En net als de twee eerste delen leest De man die een vreemde was als een trein. Vanaf het begin weet Lina Bengtsdotter je in het verhaal te trekken en ze laat je niet meer los voordat het boek uit is. Het verhaal zit goed in elkaar en volgt twee verhaallijnen. Het onderzoek naar de vermissing van Beatrice en tegelijk het verhaal van Sara die net als Charlie uit Gullspång komt. Dit maakt dat dit deel redelijk goed los te lezen is maar met name het stuk over Sara en Charlie beter te volgen is als je de eerste twee delen van de Charlie Lager serie ook gelezen hebt. Er zit een goede spanningsopbouw in het verhaal en er zijn vele verassingsmomenten als Charlie en haar team weer iets ontdekken in hun onderzoek. Maar op de achtergrond speelt ook het mysterie van de man in leren jas die Charlie heeft ontmoet op de avond waar ze zich niets meer van kan herinneren.

De schrijfstijl van Lina Bengtsdotter is zeer aangenaam. Het leest heel gemakkelijk en is daarmee heel toegankelijk. Door haar manier van schrijven voel je je snel verbonden met de personages, in De man die een vreemde was vooral met Charlie en Sara, die ook het meeste uitgewerkt zijn. Charlie vecht ook in dit deel nog steeds tegen de geesten uit haar verleden en de angstklachten die ze daardoor heeft. Ze heeft wel kleine stappen gezet in haar persoonlijke ontwikkeling waardoor ze wel een interessant personage blijft. Sara roept vooral medeleven op en je gunt het haar dat ze een betere toekomst gaat krijgen.

De omgeving waar De man die een vreemde was zich afspeelt blijft tot de verbeelding spreken. De combinatie van het aantrekkelijke Stockholm en de mooie natuur rondom Gullspång in contrast met ook het troosteloze van het leven in Gullspång en alles wat daar gebeurd is zorgt voor een mooie en interessante setting voor deze thriller. Het grote voordeel van de 2 verhaallijnen in De man die een vreemde was is dat het verhaal enerzijds een bevredigend en afgerond einde heeft maar dat het verhaal van Charlie nog steeds veel ruimte voor nieuwe delen heeft. En we kunnen bijna niet wachten tot het volgende deel in deze superspannende thrillerserie. Want ook De man die een vreemde was is weer een echte aanrader voor elke (Scandinavische) thrillerliefhebber.

De man die een vreemde was

1  2  3  4  5

Als de tegendraadse rechercheur Charlie Lager wakker wordt, kan ze zich de vorige avond nauwelijks herinneren. Toch heeft ze het gevoel dat haar iets ergs is overkomen. Tijd om de puzzelstukjes in elkaar te passen heeft ze echter niet, want ze moet halsoverkop vertrekken naar Karlstad om zich op de vermissing van de negen maanden oude Beatrice te storten. Beatrice’ ouders verkeren in shock en de media duiken boven op het nieuws.

Als de eerste aanwijzingen nergens toe leiden, krijgt Charlie het idee dat niemand de waarheid spreekt. Met elk uur dat verstrijkt is de kans kleiner dat de baby levend wordt teruggevonden. En dan, zonder dat Charlie het doorheeft, komt haar leven ook in gevaar.

De man die een vreemde was is een intrigerende thriller over verraad en familiebanden die onder druk worden gezet.