Ongehoord - Pascale Petralias RECENSIE

Recensie: Ongehoord - Pascale Petralias

Als lerares Sandra Paresi het vermoeden krijgt dat één van haar oud-leerlingen serieuze gezondheidsproblemen heeft, neemt ze diegene onder haar vleugels. Maar vertelt haar oud-leerling haar wel de waarheid? Langzamerhand raakt Sandra verstrikt in een web van leugens en manipulatie.

In Ongehoord volgt de lezer Sandra Paresi. Je leert haar kennen als een zorgzame, enthousiaste en enigszins naïeve lerares, maar door het verhaal heen lees je hoe de gebeurtenissen Sandra veranderen en welke impact het op haar heeft. Hoewel je haar in het begin soms wel wakker wilt schudden omdat ze niet door lijkt te hebben hoe een bepaald personage zich steeds meer in haar leven wringt, kan je volledig volgen waarom Sandra doet wat ze doet. Dat maakt haar een begrijpelijk personage met wie je makkelijk mee kan leven.

Ook de rest van de personages zijn sterk geschreven. Ze reageren allemaal anders op de situatie, maar hun reacties zijn herkenbaar doordat je als lezer zelf ook zo zou hebben kunnen gereageerd of doordat je zulke reacties bij anderen hebt gezien. Schrijfster Pascale Petralia verweeft namelijk victim blaming in het verhaal en dat is natuurlijk iets waar de laatste tijd meer aandacht voor is geweest.

Pascale Petralias schrijfstijl leest vlot, maar het kost de lezer mogelijk even om in het verhaal te komen. Gebeurtenissen wisselen elkaar namelijk snel af en daardoor voelt het alsof de schrijfster de gebeurtenissen beschrijft in plaats van dat je ze echt meemaakt door Sandra’s ogen. Dat is echter vooral in het begin het geval. Naarmate je verder leest, wordt je steeds meer in het verhaal opgeslokt en wordt het een stuk moeilijker om het boek weg te leggen.

Toch wordt het pas echt spannend in het tweede gedeelte van het boek. In het begin heeft Sandra namelijk nog niks door, terwijl de lezer al wel ziet welke kant het opgaat. De benauwde en beklemmende sfeer neemt verder toe naarmate de stalker diens klauwen dieper in Sandra’s leven slaat en als Sandra er uiteindelijk achter komt dat ze verstrikt is geraakt in een web van leugens, weet je als lezer opeens niet meer wat er gaat gebeuren. Hoe ver gaat de stalker, wat gaat Sandra doen en hoe loopt Ongehoord af?

Het einde is enigszins abrupt doordat je als lezer misschien niet had verwacht dat het boek op dat punt zou eindigen. De zorgvuldige opbouw leidt namelijk niet tot een spannende ontknoping. Het leidt echter wel tot antwoorden op de meeste vragen en het verhaal is voor Sandra duidelijk afgerond zo.

Ongehoord brengt geloofwaardige personages en een relevant thema samen in een goed opgebouwd verhaal. Het is jammer dat het tempo niet overal even optimaal is en dat de zorgvuldige opbouw leidt tot een einde dat misschien wat teleurstelt. Desondanks is het een verhaal dat je aandacht vast grijpt en dat lekker weg leest. Ik geef Ongehoord van Pascale Petralia daarom een kleine 4 hartjes.

Recensie: Ongehoord - Pascale Petralias

Ongehoord

1  2  3  4  5

Sandra Paresi is een jonge, levenslustige vrouw die met beide voeten in het leven staat. Vol enthousiasme combineert ze haar artistieke carrière met lesgeven in het kunstonderwijs.

Dan kruist Evy haar pad. Ze lijkt de ideale leerlinge, maar wanneer hun levens zich steeds dieper met elkaar verstrengelen, blijkt er meer aan de hand. Wat als een mooie samenwerking en vriendschap startte, ontaardt in een regelrechte nachtmerrie. Als mikpunt van een ziekelijke manipulator komt Sandra in een emotionele hel terecht.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane