Een zomer vol herinneringen - Liz Fenwick RECENSIE

Recensie: Een zomer vol herinneringen - Liz Fenwick

Hebe is nog maar 53 jaar als ze te horen krijgt dat ze alzheimer heeft. Elke dag beseft ze zich dat haar lichaam iets meer van haar afgenomen wordt. Ze raakt hierdoor in paniek. Wanneer ze hoort dat het voormalig familievakantiehuis in Cornwall te koop is besluit ze dit te kopen en te verhuizen. Ze laat hierbij haar minnaar achter zonder bericht. Haar nichtje Lucy heeft net een affaire achter de rug en probeert een jarenlang geheim te bewaren. Ze besluit achter haar tante aan te reizen naar Cornwall. Als ze bij haar tante in Cornwall woont, wordt al gauw duidelijk dat het geheim aan de oppervlakte gaat komen. Beide vrouwen ontdekken ieder voor zich dat ze in de loop der jaren uit het oog zijn verloren wat echt belangrijk is. Ze gaan langzaamaan begrijpen dat loslaten ook een bevrijding kan betekenen.

Een zomer vol herinneringen wordt vanuit drie perspectieven beschreven. Afwisselend lees je het verhaal van Hebe en van Lucy. Tussen deze twee verhaallijnen door krijg je flashbacks over de tijd die Hebe met haar minnaar doorbracht voordat ze verhuisde naar Cornwall.

Liz Fenwick heeft in de flashbacks gebruik gemaakt van dichtregels van John Donne, een Engelse dichter. Door het gebruik van deze gedichten krijgen de flashbacks bijna een poëtische schrijfstijl. In het begin is dit even wennen, het is zelfs soms verwarrend. Maar al gauw wordt duidelijk wat de schrijfster met deze flashbacks wil bereiken en geeft het een mooie en bijzondere toevoeging aan het verhaal. Door de verschillende verhaallijnen leest het verhaal vlot en neemt de schrijfster je mee in een heerlijke roman vol geheimen, intriges en vooral warmte en liefde.

Leuk detail is dat de schrijfster Een zomer vol herinneringen heeft gebaseerd op een stukje geschiedenis uit Cornwall tussen 1642-1660. Ze beschrijft het landschap prachtig. Ook is er ruimte voor uitleg over prachtige oude gebouwen uit het oude Zuidwest Engeland.

Hebe is een warme persoonlijkheid die beetje bij beetje haar lichaam voelt aftakelen. Ze probeert dit aan alle kanten te verbloemen, maar ze weet dat dit ook een keerzijde heeft. Ze begint zich steeds leger te voelen en wat overblijft is woede en troosteloosheid. De lezer voelt de eenzaamheid van Hebe van de bladzijden afspatten.

Lucy is een altijd opgewekte vrouw, lief maar ook erg koppig. Ze vermoedt al heel gauw dat er iets aan de hand is met haar tante, maar laat haar in haar waarde en vraagt nergens naar. Ze neemt zich alleen voor om goed voor haar tante te zorgen. Als duidelijk wordt wat er aan de hand is heeft Lucy het er erg moeilijk mee. Lucy denkt door haar verleden geen behoefte meer te hebben aan een nieuwe relatie, maar wat als Kit in het leven van haar tante en haar komt?

Liz Fenwick heeft een prachtige roman weten te schrijven met een thema waar iedere lezer nieuwsgierig naar zal zijn. Alzheimer kan iedereen overkomen. Dit verhaal toont op een mooie maar ook hartverscheurende manier aan, hoe heftig de impact van deze ziekte kan zijn. Fenwick heeft op een bijzonder warme en waardevolle manier over alzheimer geschreven. Het boek is overgoten van emoties en gevoelens en zal elke lezer aangrijpen. Van begin tot einde ben je geboeid en wil je weten hoe het verhaal af gaat lopen.

Een zomer vol herinneringen is een echte aanrader voor wie geïnteresseerd is in alzmheimer maar ook voor wie wil genieten van een heerlijke roman om een aantal uren bij weg te dromen!

Een zomer vol herinneringen

Liz Fenwick

18 maart 2021

ISBN 9789022586747
    Uitgever Boekerij
    368 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Een aangrijpende roman over twee vrouwen: de ene verliest langzaam al haar herinneringen, de andere kan het verleden maar niet vergeten

Hebe is nog maar drieënvijftig als ze te horen krijgt dat ze een vroege vorm van alzheimer heeft. Ze doet haar best de kwaliteit van haar leven, haar baan en de relatie met haar man en kinderen te behouden, maar als ze elke dag een beetje meer van zichzelf verliest, raakt ze in paniek. Ze vlucht naar de enige plek waar ze zich veilig en geborgen voelt: het familievakantiehuis in Cornwall.

Hebes nichtje Lucy worstelt juist met herinneringen die ze maar niet kan vergeten, hoe graag ze ook zou willen. Ze volgt haar tante naar Cornwall, in de hoop daar de rust te vinden die ze zo nodig heeft. Maar bij aankomst wordt al snel duidelijk dat het geheim dat Lucy al tien jaar heeft moeten bewaren zo zijn eigen manieren heeft om aan de oppervlakte te komen.

De twee vrouwen ontdekken ieder voor zich dat ze in de loop der tijd uit het oog hebben verloren wat echt belangrijk voor hen is, en dat loslaten ook een bevrijding kan betekenen.