De puzzelman - Nadine Metheson RECENSIE

Recensie: De puzzelman – Nadine Metheson

In De Puzzelman krijgt inspecteur Anjelica Henley te maken met een moordzaak, waarbij de lichaamsdelen van het slachtoffer over meerdere plekken zijn verspreid. Al snel blijkt dat het niet bij één moord blijft… Wanneer de lichamen worden onderzocht komt Henley en haar team erachter dat de moord wel érg veel lijkt op die van De puzzelman. Een moordzaak waarbij ze het er zelf maar ternauwernood levend af heeft gebracht. Wie is deze copycat? En kunnen ze hem stoppen voordat er meer slachtoffers vallen?

De synopsis van De puzzelman klinkt veelbelovend en het lijkt alsof dit een spannend, ietwat luguber verhaal zou gaan worden. Helaas is niets minder waar.

Het verhaal kabbelt eigenlijk vrij langzaam voort. Ondanks de verschillende lichaamsdelen die er worden gevonden is het verhaal nergens écht spannend of luguber te noemen. Jammer, want dat had zeker goed gepast bij dit verhaal! Het verhaal is vrij rechttoe rechtaan en als lezer heb je al snel een idee van wie de moordenaar zou kunnen zijn. Het verhaal mist helaas spannende wendingen, waardoor je als lezer met dit verhaal eigenlijk totaal niet verrast wordt. Alles zie je van tevoren wel aankomen en dat is zonde. Een goede twist had dit verhaal zeker naar een hoger niveau weten te tillen.

Nadine Matheson heeft wel een ontzettend fijne schrijfstijl. Het boek leest erg gemakkelijk weg en ze weet de zaken goed te omschrijven. Ze werkt zelf als strafrechtadvocaat en die kennis zie grotendeels ook terug in het boek. Door de korte hoofdstukken vlieg je dan ook door het verhaal heen.

We volgen in het boek inspecteur Henley en haar stagiaire Ramouter. Nadine Matheson heeft getracht om beide personages wat diepgang mee te geven en dat is deels ook gelukt. Met name de geschiedenis die Henley heeft met de originele Puzzelman is erg interessant. Toch is het zeker geen sympathiek personage en is het op sommige momenten als lezer wat moeilijk om met haar mee te leven. Ook zijn de keuzes die de karakters maken niet altijd even logisch. Zo gaan ze vaak op stap zonder back-up en vraag je je meermaals af of deze agenten geen pistolen bij zich dragen om zichzelf mee te verdedigen.

Al met al is De puzzelman een matige thriller die nergens echt spannend wordt. Het verhaal is voorspelbaar en mist echt een onverwachte twist om het verhaal spanning mee te geven. De karakters zijn redelijk neergezet, maar wekken niet altijd evenveel sympathie op. Gelukkig maakt de schrijfstijl van Nadine Matheson veel goed, waardoor je wel makkelijk door het boek heen vliegt. De puzzelman krijgt van mij 3 hartjes.

De Puzzelman

1  2  3  4  5

Hij zoekt je. Hij vindt je. Hij jaagt op je.

Het menselijk lichaam is een prachtige puzzel, uniek in zijn precisie en zijn gecoördineerde perfectie!

De Puzzelman houdt meer van puzzels dan van wat dan ook. Maar een perfecte puzzel is er een die is opgesplitst in zijn afzonderlijke delen. Dit is de enige manier waarop hij de ware schoonheid ziet, door elk onderdeel apart te bekijken. Handen, voeten, benen, armen, hoofden. En zoiets moois moet worden verspreid, toch? Het liefst overal in de stad...

Word jij zijn volgende slachtoffer?

Als er lichaamsdelen nabij de Theems worden gevonden in de Londense wijk Deptford, wordt inspecteur Anjelica Henley van de Serial Crime Unit op de zaak gezet. De aanwijzingen doen haar denken aan het werk van Peter Olivier, beter bekend als De Puzzelman, die een levenslange gevangenisstraf uitzit voor zijn daden. Zijn methode was gruwelijk. Hij deelde zijn slachtoffers op in stukken: hoofd, benen, armen, handen en voeten.

Wanneer er korte tijd later een afgehakt hoofd bij inspecteur Henley wordt afgeleverd, realiseert ze zich dat de moordenaar zijn slachtoffers niet willekeurig uitkiest, maar er een persoonlijk spel van maakt. Om de waarheid te achterhalen moet Henley haar eigen demonen in de ogen kijken. En als Peter Olivier uit de gevangenis ontsnapt, zit ze achter twéé uiterst meedogenloze seriemoordenaars aan…