Rauwkost - Bart Debbaut RECENSIE

Recensie: Rauwkost - Bart Debbaut

Als een bekende tv-kok wordt vermoord, staan de speurders voor een raadsel. Wie is de dader, waarom is de kok vermoord en waarom staat er een zorgvuldig klaargemaakt gerecht naast het lijk? Wanneer het gerecht gelinkt wordt aan een andere bekende tv-chef, lijkt de puzzel opgelost. Maar dan verdwijnt de verdachte en wordt hij vermoord teruggevonden. En ook naast hem staat een fantastisch gerecht…

Rauwkost begint met een proloog die direct nieuwsgierig maakt. De vermoedelijke dader lijkt namelijk in gesprek te zijn met twee anderen en ze zijn aan het overleggen over wat de dader wel of niet moet doen. Bovendien lijkt de dader een persoonlijke motivatie te hebben om anderen te helpen, maar hoe dat uitmondt in moord wordt niet meteen duidelijk. Daarna maak je kort kennis met het slachtoffer en lees je hoe hij oog in oog komt te staan met de dader. Hiermee weet Bart Debbaut gelijk spanning in het verhaal te brengen.

Toch is Rauwkost geen zenuwslopend verhaal. Intrigerend wel, want je wilt weten wie de dader is en waarom hij doet wat hij doet. De dader weet lang onder de radar te blijven. De schuingedrukte stukjes die vanuit hem geschreven zijn, verklappen in het begin namelijk nog niet heel veel. Doordat sommige antwoorden echt in het verhaal verstopt zijn, vallen de meeste puzzelstukjes pas later op hun plaats.

Hoewel er eerder boeken zijn geschreven in deze reeks, is Rauwkost prima als op zichzelf staand boek te lezen. Door het verhaal heen worden namelijk een aantal belangrijke dingen uit het verleden van hoofdpersonages John Leyssens en Mieke Van Cattendyck kort aangekaart, waardoor je niet het gevoel hebt dat je iets mist. Leyssens is een man met een grote mond en een klein hartje, zoals hij door Mieke wordt beschreven. Mieke zelf is vriendelijk, maar komt ook op voor waar ze in gelooft.

Er zit humor verweven in het verhaal, ook door de grapjes die de personages onderling maken. Het is echter een type humor dat de ene lezer meer aan zal spreken dan de ander. Iets anders dat opviel is een onderwerp dat verschillende keren terugkwam: mensen in hun waarde laten, geen vooroordelen hebben en niet in hokjes denken.

Al met al is Rauwkost van Bart Debbaut een prima boek dat vlot leest. Hoewel het geen zenuwslopend of bloedstollend verhaal is, is het spannend genoeg om je geïnteresseerd aan het lezen te houden en je een aantal fijne leesuurtjes te bieden. Ik geef Rauwkost van Bart Debbaut 3 hartjes.

Recensie: Rauwkost - Bart Debbaut

Rauwkost

1  2  3  4  5