Wij zijn nooit alleen - Bart Meuleman RECENSIE

Recensie: Wij zijn nooit alleen - Bart Meuleman

Wij zijn nooit alleen is een bundel verhalen die de levensloop van de auteur lijken te volgen. Verhalen over de kindertijd en jeugd gaan over in verhalen over carrière, om ten slotte aan te komen bij wat meer beschouwende pagina's die centreren rond kunst. De drie delen van het boek zijn dan ook toepasselijk 'Toen', 'Later' en 'Inmiddels' getiteld.

De verhalen zijn duidelijk geschreven door dezelfde auteur en vanuit de waarneming van diezelfde persoon. Het sarcastisch afwachtende in de schrijfstijl is zo kenmerkend en geeft zoveel sfeer mee aan de verhalen dat het onmogelijk is om Wij zijn nooit alleen niet als een geheel te zien. Dit in tegenstelling tot de inhoud van de verhalen, die een beetje alle kanten op gaat. Er zit zeker een bepaalde chronologie in, waarbij de start van het boek met name wat meer humoristische schetsen bevat van gebeurtenissen en personen uit de jeugd van de waarnemer, en je daarna met grote sprongen andere aspecten van het leven krijgt voorgeschoteld.

"De bel van kwart na vier tovert ons om in runderen."

Bart Meuleman neemt geen blad voor de mond, maar hij is nergens echt grot of oneerbiedig. Wel schemert er een bepaald karakter door de woorden heen. Of de auteur daarmee zijn eigen karakter blootgeeft of een bepaald 'personage' ophangt is maar de vraag. De zelfspot en het 'glas-is-halfleeg'-gevoel zorgen ervoor dat je als lezer moeite moet doen om de ernst van bepaalde situaties volledig te beseffen. Meuleman overdrijft niet echt, maar hij vertelt wel op een manier waardoor je niet altijd direct meekrijgt of iets een grap is of de bittere waarheid.
Prachtige volzinnen met een Vlaamse tongval worden afgewisseld met al dan niet retorische vragen en korte zinnen die bijna als tussenwerpsel, als statement gebruikt worden.

De personages in Wij zijn nooit alleen zijn niet erg talrijk en zijn meestal de toevallige figuranten in een verhaal. Terloops komen familie, geliefden en vrienden op die manier aan bod, en Meuleman benadert ze eigenlijk allemaal op dezelfde manier. Met een bepaald respect, alsof het een eer is om in de verhalen opgevoerd te worden, maar ook met een gezonde dosis kritiek op hun gedrag. Toch blijft het wel allemaal vrij oppervlakkig en krijg je daardoor als lezer moeilijk binding met de verhalen. Iets wat altijd een uitdaging is bij verhalenbundels natuurlijk, maar hier nog extra naar voren komt omdat er geen buitenissigheden worden verteld en het daardoor allemaal wat moeilijker blijft hangen.

De vergeetachtigheid die je als lezer ervaart heeft ook invloed op het plezier waarmee je leest en dat is met name in het laatste deel goed te merken. Waar het eerste driekwart van het boek vooral dagdagelijkse beslommeringen betrof, neemt Meuleman je in de laatste verhalen mee op een ontdekkingstocht van de fotografie, wat heel interessant is als je daar grote affiniteit mee hebt, maar toch een zekere verveling met zich meebrengt wanneer je die affiniteit níet hebt. Er zit op dat moment een soort breuk in Wij zijn nooit alleen, al probeert Meuleman wel zijn kijk op de samenleving via zijn liefde voor fotografie over te brengen. Toch zijn deze bladzijden moeilijker te verwerken en zakt de typerende humor daar wat weg.

Over het algemeen is Wij zijn nooit alleen een leuke bundel om te lezen, met zeker een paar memorabele momenten en typerende zinnen erin. Toch blijft er te weinig hangen na het lezen en is met name het laatste kwart van het boek voor de niet-kunstliefhebbers moeilijker door te komen. Meuleman heeft een treffende stijl die de lezer een geniepige glimlach bezorgt en laat nadenken over eigen ervaringen en herinneringen.

Wij zijn nooit alleen

Bart Meuleman

4 mei 2021

ISBN 9789021426310
    Uitgever Querido
    176 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Omgaan met een ander, het is wat. En je komt wat tegen in je leven. Het hoofdpersonage in de verhalen van Bart Meuleman, een wat stugge, twijfelende jongensziel, zoekt zijn plaats in de wereld en ontmoet daarbij de meest uiteenlopende figuren: een zwakbegaafde achterneef, het lief van zijn broer, een eerste minister, een goede kennis van een beruchte moordenaar. Altijd is er ongemak. Ook in zijn omgang met familie, een geliefde of dichte vrienden blijft de vraag: wat denkt iemand anders nu echt? Is het mogelijk om de ander te kennen, met hem of haar samen te zijn? Want al heeft hij er schrik van, niets is hem zo dierbaar als nabijheid. Dat beseft hij nog het best als hij zich overgeeft aan een favoriete bezigheid: het met ingehouden adem bekijken van foto’s.
    Wij zijn nooit alleen laat zich lezen als een portretgalerij van naasten en onbekenden. Het zijn momentopnames die getuigen van een grote gevoeligheid: even scherp als schaamteloos, en pijnlijk en geestig tegelijk.