Willemijn Wiebelkont - Howard Pearlstein RECENSIE

Recensie: Willemijn Wiebelkont - Howard Pearlstein

Het prentenboek Willemijn Wiebelkont is geschreven door Howard Pearlstein en geïllustreerd door Renate Vermeulen-Potter. Het verhaal gaat over Willemijn, een heel vrolijk meisje dat niet stil kan staan, zitten en liggen. Het niet stil kunnen zitten wordt niet door iedereen gewaardeerd. Haar gedrag zorgt voor vervelende en pijnlijke situaties op school. Zo botst zij tegen iedereen aan, er vliegen knutselspullen door de klas en de juf van de kantine valt over de geknoeide melk.

De illustraties gemaakt door Renate Vermeulen-Potter. Het zijn leuke tekeningen waarop je precies ziet wat er gebeurt en welke gevolgen het gedrag van Willemijn heeft. Willemijn staat op de tekeningen altijd als middelpunt, je ziet direct dat het een vrolijk en enthousiast meisje is. Er is gebruik gemaakt van leuke kleuren, de platen zijn lekker kleurrijk dat kinderen zeker zal aanspreken.

De trefwoorden die in het boek staan vermeld zijn druk zijn, wiebelen, ADHD en rustig worden. Het prentenboek Willemijn Wiebelkont is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar. Het kan herkenbaar zijn voor kinderen die ook moeilijk stil kunnen zitten of kinderen kennen die ook moeilijk stil kunnen zitten. Lees het boek samen met je kind anders kan het mogelijk een vervelend gevoel bij hem of haar opleveren omdat het lang duurt voordat er een positieve wending in het verhaal komt.

Pas aan het einde van het verhaal wordt Willemijn in contact gebracht met de directeur. Dit is eigenlijk omdat zij iets veroorzaakt met het niet stil kunnen zitten en uit de klas wordt gestuurd. De directeur herkent het niet stil kunnen zitten van Willemijn en vertelt haar hoe hij hier mee of heeft leren gaan. Hij vertelt haar dat in elk van ons een Wiebel leeft. Hij geeft haar goede tips over hoe zij met de 'Wiebels' om kan gaan en hoe zij deze rustig kan krijgen. Het is goed dat er duidelijk gemaakt wordt dat iedereen Wiebels heeft en het dus niet uitzonderlijk is als je last hebt van Wiebels. Het op elke pagina aangesproken worden door de juf, uit de klas gestuurd worden en naar de directeur gaan, komt wel erg over als een straf. Je moet het boek wel tot het einde lezen anders mis je het laatste stuk en de uitleg van de directeur. Deze is erg waardevol en had eigenlijk al eerder in het verhaal mogen komen.

Willemijn Wiebelkont

1  2  3  4  5

Een grappig prentenboek over een meisje dat niet stil kan zitten. Voor wiebellezers vanaf 5 jaar. Willemijn Wiebelkont móét gewoon bewegen. Ze kan er niets aan doen. Als haar gewiebel een grote puinhoop veroorzaakt, wordt Willemijn uit de klas gestuurd. Gelukkig weet de directeur precies wat Willemijn kan doen om rustig te worden.